کلمه خونه داری تو ذهن بعضیا به معنای تمیز کردن زمین و سطوح و گردگیری و منظم کردن وسایله. اما در محیط کار، این کلمه معنای بیشتری داره. خونه داری در مورد ی ایمن سازی محیط کار خیلی خیلی مهمه. این کار می تونه به جلوگیری از بروز مصدومیتا و بهبود بهره وری و روحیه ی کارکنان کمک کنه و جدا از اینکه این طبق گفته کری گری (Cary Gray)، مشاور ایمنی اداره پرداخت غرامت کارکنان ایالت اوهایو، اثر مثبتی روی میهمانان و بازدیدکنندگان می ذاره. خونه داری به کارفرماها کمک می کنه که متحمل جرائم نبود برابری نشن. این مقاله رو بخونین تا با ایمنی و بهداشت محیط کار آشنا شید.

 

اینجور فعالیتایی که به فرایندهای مربوط به ایمنی و بهداشت محیط کار اختصاص پیدا می کنه، چه در دفاتر سنتی و چه محیطای صنعتی مثل کارخانه ها، کارگاها و مراکز تولیدی کاربرد داره و با رقابتای خاصی مثل مواد خطرناک، گرد و غبارهای قابل احتراق و بقیه مواد قابل اشتعال رو به روه. کارشناسان باور دارن که همه برنامه های ایمنی محیطای کار باید فعالیتای بهداشتی و ایمنی، در یک کلمه «خونه داری» رو در برنامه های خود داشته باشن و هر یک از کارکنان باید نقشی در اون اجرا کنه. از طرف دیگر، فعالیتای ایمنی و بهداشتی در محیط کار به تعهد مدیریتی نیازمنده تا کارکنان به اهمیت اون پی ببرن. اینجا به ۱۱ نکته واسه انجام موثر این فعالیتا اشاره می کنیم.

۱. از اتفاق لغزش و سقوط جلوگیری کنین

۱۱ نکته واسه رعایت ایمنی و بهداشت محیط کار " آموزشی

طبق آمار مرکز آمار کارگران در سال ۲۰۱۳، سقوط و لغزش دومین عامل جراحات یا مریضیای غیرکشنده ی محیط کار بوده.

طبق استاندارد سطوح (۱۹۱۰٫۲۲(a)) اداره ایمنی و بهداشت محیط کار آمریکا (OSHA)، همه محیطای کار باید تمیز و منظم و بهداشتی نگه داشته شن. این قانون معابر، انبارها و اتاقای خدمات رو شامل می شه. کف زمین باید خشک و تمیز باشه. در جایی که فرایندهای خیس انجام می شه، حتما باید زه کشی وجود داشته باشه.

به گفته فرد نورتون (Fred Norton)، مدیر بخش ارگونومی و فناوریای تولید مرکز خدمات کنترل خطر بیمه لیبرتی میوچوآل (Liberty Mutual) در کالیفرنیا، کارفرماها باید مواد کافی و مناسبی واسه ساخت کف زمین (مثلا سیمان، کاشی سرامیک یا مواد دیگر) با توجه به شرایط محیط کاری و میزان ایستادگی این مواد در این شرایط انتخاب کنن. بعد باید روشای پیشرفت و اجرای فعالیتای ایمنی و بهداشتی محیط کار رو با استفاده از روشای مناسب شستشو ایجاد کنه.

نورتون می گه: «در مورد چیزایی مثل روغن و گریس اگه از برنامه های شست و شی درستی استفاده نشه، مثلا تنها با شستن کف، به جای از بین بردن روغن و گریس، لغزندگی به جاهای دیگر پخش می شه.»

واسه جلوگیری از اتفاق لغزش و سقوط، مرکز ایمنی و بهداشت محیط کار کانادا (CCOHS) موارد زیر رو پیشنهاد می ده:

  • گزارش دادن و پاک نمودن قطرها و چکها
  • خالی نگه داشتن راهروا و خروجیا از شکلای جور واجور موجود در محیط کار
  • نصب آینه و علائم اخطار در نقاط کور
  • بازسازی یا عوض کردن کف پوش فرسوده، آسیب دیده و پاره شده
  • استفاده از قطره گیر و محافظ

جدا از اینکه این، طبق نظر OSHA، استفاده از پادری، پلتفرم، کف پوشای کاذب یا بقیه کف پوشای خشک کن در جاهایی که می تونن کمک کننده باشن، بسیار خوبه. زمین محیط کار باید خالی از میخای نیمه کوبیده، خردهای چوب و فلز یا بقیه مواد و تختهای سوراخ و لق باشه.

گری می گه که کارفرماها باید به خطرات لغزش بررسی کنن و کارکنان رو تشویق کنه که روی کارایی تمرکز کنن که در نزدیکی شونه.

۲. خطرات آتیش سوزی رو برطرف کنین

۱۱ نکته واسه رعایت ایمنی و بهداشت محیط کار " آموزشی

کارکنان وظیفه دارن که از جمع شدن مواد قابل اشتعال غیرضروری جلوگیری کنن. طبق استاندارد مواد خطرناک (۱۹۱۰٫۱۶۰) OSHA، زبالهای قابل اشتعال باید در محفظهایی مخصوص جمع آوری شده و روزانه دفع شن.

شورای ایمنی ملی آمریکا در دستورالعمل ایمنی سرپرستان به تصمیمات پیشگیرانه ی زیر در مورد حفظ ایمنی در برابر آتیش سوزی اشاره می کنه:

  • مواد قابل اشتعال رو تنها به مقدار لازم در محیط کار نگه داری کنین. وقتی احتیاجی به این مواد نباشه، باید اونا رو به یک انبار ایمن انتقال بدین.
  • مواد قابل اشتعال و زودسوز رو در محلی مشخص و دور از منابع احتراق نگه داری کنین.
  • از آلوده شدن لباس خود با مایعات قابل اشتعال جلوگیری کنین. در صورت اتفاق این اتفاق، لباسای خود رو عوض کردن کنین.
  • نباید هیچ مانعی در راهروها و دربای خروج لازم وجود داشته باشه. دربای منتهی به راه پلها باید بسته نگه داشته شن. از انباشتن جنسا یا شکلای جور واجور در راه پلها پرهیز کنین.
  • مواد ساده رو کمه کم ۴۶ سانتی متر از آب پاشای خودکار، کپسولای آتیش نشانی و کنترل کنندهای آب پاشا دور نگه دارین. وجود فاصله ۴۶ سانتی متری لازم و ضروریه اما فاصله ای بین ۶۱ تا ۹۲ سانتی متری پیشنهاد می شه. مواد جمع تا سقف باید یک فاصله ۹۲ سانتی متری رو حفظ کنن. اگه این میزان جمع شدن بیشتر از ۴۵۷ سانتی متر ارتفاع داشته باشه، فاصله تا سقف باید ۲ برابر شه. دستورالعملای اجرایی مثل دستورالعمل ایمنی (Life Safety Code) و ANSI/NFPA 101-2009 باید چک شن.
  • خطرات موجود در محیطای الکتریکی حتما باید گزارش و دستوراتی واسه رفع اون صادر شه.

۳. میزان گرد و غبار رو کنترل کنین

۱۱ نکته واسه رعایت ایمنی و بهداشت محیط کار " آموزشی

طبق نظر اتحادیه ی ملی محافظت در برابر آتیش، انباشتگی بیشتر از ۱/۳۲ گرد و غبار در هر اینچ یا ۰/۸ میلی متر که باعث پوشیدگی کمه کم ۵ درصد سطح اتاق می شه می تونه باعث انفجاری شدید شه. این انباشتگی گرد و غبار به ضخامت یک سکه یا گیره ی کاغذه.

به گفته گری، یک متخصص بهداشت صنعتی باید محیط کار رو در برابر خطرات احتمالی مربوط به کیفیت هوا و گرد و غبار تست کنه.

استاندارد NFPA 654 که استاندارد پیشگیری از آتیش سوزی و انفجار گرد و غباره، بر شناسایی نواحی خطرناک، کنترل گرد و غبار و فعالیتای ایمنی و بهداشتی تاکید نشون میده. این استاندارد میگه که مکش گرد و غبار روشی مطلوب واسه تمیز کردنه. تی کشیدن و با آب شستن هم از گزینه های دیگر می تونه باشه. استفاده از پمپای باد هم واسه سطوح نا ایمن یا غیرقابل دسترس مجازه.

به نظر مرکز ایمنی و بهداشت محیط کار کانادا (CCOHS)، مکندهای صنعتی می تونن دیوارها، سقفا، ماشین آلات و بقیه جایا رو تمیز کنن.

استیو آرنهولز (Steve Ahrenholz)، متخصص ارشد بهداشت صنعتی بخش نظارت، آزمایش خطر و تحقیقات اتحادیه ی ملی ایمنی و بهداشت محیط کار آمریکا (NIOSH)، می گه: «شما یا باید از روشای مرطوب استفاده کنین یا سیستمای مکش موثر داشته باشین. نباید از یک جاروبرقی معمولی یا پمپ باد استفاده کنین چون که استفاده از اونا باعث آویزون شدن دوباره گرد و غبار و پخش شدن اون در محیط کار می شه.»

۴. از جاری شدن مواد در محیط کار جلوگیری کنین

۱۱ نکته واسه رعایت ایمنی و بهداشت محیط کار " آموزشی

زیرپاییای محیط کار، که می تونه پارچه ای یا چسبناک باشه، باید تمیز باشن و خوب نگه داری شن. به گفته گری، این کار از ترشح مواد خطرناک به بقیه جاها جلوگیری می کنه. همه زیرپاییا رو بررسی کنین تا مطمئن شید که مواد خطرناک از راه اونا به جاهای دیگر انتقال پیدا نمی کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   شرایط داشتن حق حضانت بچه چیجوریه؟ 

جدا از اینکه این، به نظر نورتون، واسه جلوگیری از انتقال آلودگی به قراردادای پاک سازی جداگونه واسه هر جای نیازه. مثلا، هیچوقت نباید از همون کف شویی که در یک جا واسه پاک کردن روغن استفاده شده در جای دیگر استفاده نمود.

به گفته گری، اگه مواد، سمی باشن، ممکنه به تست بهداشت صنعتی، تغییر لباس کار و استحمام احتیاج شه. آرنهولز می گه: «کارکنانی که با مواد سمی سر و کار دارن نباید با لباس کار به خونه برن.»

۵. از ریختن وسایل جلوگیری به عمل بیارین

۱۱ نکته واسه رعایت ایمنی و بهداشت محیط کار " آموزشی

گری اشاره داره که محافظایی مثل تخته محافظ، ریل محافظ یا روکش می تونن از ریختن وسایل روی کارکنان یا لوازم جلوگیری کنن.

به نظر پائول اریکو (Paul Errico)، مشاور ایمنی، بقیه راهکارها عبارتند از:

  • از جعبه ی جمع شدن استفاده کنین
  • مواد و وسیله رو درست روی میز بذارین
  • وسایل سنگین رو در قفسهای پایین بذارین
  • لوازم رو دور از لبه میز بذارین
  • از انباشتن وسایل در جاهایی که محل عبور کارکنانه پرهیز کنین

نورتون می گه: «واسه محیط کار چیدمانی تو ذهن خود طرح کنین که کارکنان هنگام رفت و اومد در خطر خطر قرار نگیرند.»

۶. به هم ریختگیا رو منظم کنین

۱۱ نکته واسه رعایت ایمنی و بهداشت محیط کار " آموزشی

از نظر گری، محیط کار به هم ریخته می تونه باعث مشکلات ارگونومی و مصدومیت شه چون که کارکنان فضای کمتری واسه حرکت دارن.

اون می گه: «وقتی جایی به هم ریخته باشه، احتمال مصدومیتای بریدگی و جراحت بالا میره. در این صورت شما اونقدر فضا واسه راه اندازی درست ایستگاه کاری خود و جابجایی در محیط نخواهید داشت. در این شرایط کارکنان باید هر لحظه واسه عبور از جایی به خودشون پیچ و خم بدن.»

اداره پرداخت غرامت کارکنان ایالت اوهایو پیشنهاد می کنه که کارکنان پس از استفاده از وسیله ها و بقیه مواد، اونا رو سر جای خود بذارن و مواد غیرقابل استفاده رو دفع کنن.

وسیله ها و مواد رو از راهروها، خروجیای لازم، تابلوهای برق و دربا جمع کنین و محیط رو منظم کنین. سطلای زباله رو پیش از سرریز شدن خالی کنین.

۷. مواد رو به درستی انبار کنین

۱۱ نکته واسه رعایت ایمنی و بهداشت محیط کار " آموزشی

طبق استاندارد جابجایی، انبار، استفاده و دفع مواد (OSHA (1926.250، در محلای انبار نباید موادی جمع شن که خطر انفجار، آتیش سوزی یا پخش سم رو به همراه دارن.

به گفته اریکو، اشتباهی که بعضی از کارکنان انجام دهنده می شن اینه که نردبانای انبار یا بقیه شکلای جور واجور رو در کابینتای برق می ذارن، این کار جدا از اینکه این که خلاف قوانین OSHAه، تابلوی برق رو بسته می کنه و ممکنه باعث آتیش سوزی شه.

اون می گه: «من اینجور مشکلی رو در محیطای دیگر هم دیده ام. باعث شگفتیه که کارفرمایان اصلا به این مشکلات توجهی ندارن. توجه اونا به محیط تولید، محلای نگهداری، انبار یا بقیه جایای ذخیره سازی بسیار مهمه؛ چون همینا هستن که باعث بروز مشکلات ذخیره سازی و انبارش می گردن.»

مواد و لوازم استفاده نشده رو باید دور از دسترس کارکنان انبار کرد. طبق قوانین CCOHS، نباید از محیط کار واسه ذخیره سازی و انبار استفاده کنین. به یاد داشته باشین که هر چیزی رو پس از استفاده، دوباره به جای خود برگردونین.

آرنهولز پیشنهاد می کنه که قرار دادن فضای ذخیره سازی در نزدیکی کارکنان اونا رو تشویق به استفاده از اون نشون میده.

اون می گه: «منظم نگه داشتن محیط کار و بازگرداندن وسیله ها سر جای خود، مسئولیت همه کارکنانه. فضای انبار در صورت قابل استفاده بودن، باید طوری طراحی شه که واسه استفاده از اون احتیاج به بلندکردن بارهای سنگین یا کش اومدن نباشه. اگه واسه استفاده از این فضاها لازم نباشه که راهی طولانی طی نمود، اون وقت از اونا استفاده ی بیشتری میشه. وگرنه کارکنان به جای بازگرداندن مواد یا وسیله، اونا رو واسه یه مدت پیش خود نگه می دارن.»

۸. از وسیله ها و لوازم ایمنی شخصی استفاده کنین و اونا رو مورد بازرسی بذارین

۱۱ نکته واسه رعایت ایمنی و بهداشت محیط کار " آموزشی

طبق مشاهده ی اریکو، بیشتر پروندهای غرامت کارکنان واسه کسائی تشکیل شده که از تجیهزات ایمنی شخصی هنگام تمیزکاری استفاده نکرده ان و دچار جراحت و مصدومیت شدن.

گری می گه: «هنگام تمیزکاری محیط کار، از لوازم ایمنی شخصی مثل کفشای جلوبسته و عینک ایمنی استفاده کنین. با توجه به خطرا و خطرات ممکن، در مورد نوع لباس ایمنی که باید بپوشید تصمیم گیری کنین.»

طبق قوانین CCOHS، به طور منظم وسیله ها رو بازرسی، تمیز و بازسازی کنین. هرگونه وسیله معیوب رو از محیط کار دور بریزین.

۹. میزان تکرار فعالیتای ایمنی و بهداشتی رو مشخص کنین

۱۱ نکته واسه رعایت ایمنی و بهداشت محیط کار " آموزشی

همه کارکنان باید در فعالیتای ایمنی و بهداشتی به ویژه منظم سازی محیط کار شرکت کنن، خطرات ایمنی رو گزارش دهند و ترشحات و قطرات ریخته شده رو تمیز کنه.

آرنهولز می گه: «هر کارگری باید در این فعالیتا نقشی اجرا کنه و در صورت وجود مشکل اونو گزارش بده.»

پیش از پایان شیفت، کارکنان باید محیط کار خود رو بازرسی و تمیز کنن و مواد غیرقابل استفاده رو دور بریزن. این کار می تونه زمان لازم واسه تمیزکاری در دفعات بعدی رو کاهش بده.

میزان تولید خرده ریزها یا مواد آلوده در محیط کار می تونه میزان تکرار فعالیتای مربوط به ایمنی و بهداشتی رو مشخص کنه. به نظر نورتون، یک شرکت باید ترکیبی از تمیزکاری کلی و مفصل و تمیزکاری سبک و پرتکرار شامل رفت و روب و پاک سازی ترشحات رو در برنامه خود بذاره.

۱۰. قوانین مدوّن تهیه کنین

۱۱ نکته واسه رعایت ایمنی و بهداشت محیط کار " آموزشی

واسه رعایت ایمنی و بهداشت محیط کار، قوانین موثر وضع کنین. کارشناسان بر سر ضرورت تهیه سیاستای ایمنی و بهداشتی اتفاق نظر دارن. به گفته نورتون، اینجوری، اینجور فعالیتایی شکل رسمی و تعریف شده به خود می گیرن. برنامه های مدوّن می تونن مشخص کنه که باید از چه شوینده، وسیله یا روشی استفاده نمود.

نورتون می افزاید: «ما در تحقیقات خود متوجه شکافای زیادی در اثر تمیز کاری کف محیط کار شده ایم. کف زمین معمولا ندیده گرفته می شه. به همین علته که ما فکر می کنیم نوشتن بخشی از برنامه و تعریف دوره آموزشی واسه کارکنان به خاطر آشنایی و دنبال نمودن روشای مناسب از اهمیت بالایی برخورداره.»

۱۱. تفکر درازمدت داشته باشین

۱۱ نکته واسه رعایت ایمنی و بهداشت محیط کار " آموزشی

فعالیتای ایمنی و بهداشتی، تصمیمات یک باره نیستن و باید به همراه نظارت و آزمایش ادامه پیدا کنن. اسناد و گزارشات رو نگه داری کنین، یک برنامه زمانبندی واسه بازرسی داشته باشین، خطرات احتمالی رو گزارش کنین و به کارکنان ضرورت ادامه انجام فعالیتای ایمنی و بهداشتی رو گوشزد کنین. اهداف و انتظاراتی مشخص کنین و ارزیابیهای خود رو بر مبنای این اهداف انجام بدین.

گری می گه: «مسائل و مشکلات مربوط به فعالیتای ایمنی و بهداشتی، بسیار عادی هستن و خیلی راحت میشه اونا رو برطرف نمود. فقط احتیاج به اصرار و صرف وقت داره.»

منبع : safetyandhealthmagazine.com


دسته‌ها: آموزشی