زمان مناسب واسه بررسی توجیه پذیری

فارغ از اطمینانی که به محصول جدید یا ایده ی هوشمندانه تون دارین، همیشه پیش از صرف زمان یا پول زیاد، کار درست اینه که توجیه پذیری اونو در دنیای واقعی بررسی کنین. تموم کسب و کارای تازه باید پیش از شروع تولید یا ورود به بازار، طرح توجیهی تهیه کنن. در جاافتاده ترین شرکتا هم پیش از تولید محصول جدید، طرح توجیهی تهیه می شه. این دسته گزارشا می تونن داده های کمّی لازم رو واسه در پیش گرفتن تصمیمات سخت در مورد راه آینده شرکت یا محصول جفت و جور کنن. اگه در برداشتن قدم بعدی بازاریابی، پیشرفت یا گسترش کسب وکارتان دچار اختلاف داخلی شدین، طرح توجیهی می تونه اختلافات رو به کمک ارائه اطلاعات بی طرفانه حل وفصل کنه.

طرح توجیهی چیه و چیجوری تهیه می شه؟  آموزشی

چه زمانی به یافته های طرح توجیهی نیاز ندارین

کارآفرینان واسه صرفه جویی در پول و زمان، و بیشتر واسه اینکه بدون فوت وقت وارد بازار شن، ممکنه پیش از انجام طرح توجیهی وارد بازار شن. این کار می تونه با اول شدن کسب وکارتان در بازار نوظهور منفعت آور باشه یا می تونه در صورت روبرو شدن ی کسب وکار نوپا با مشکلات پیش بینی نشده نتیجه عکس بده.

بعضی از دلایلی که ممکنه بخواهید این نوع از اندازه گیری رو دور بزنین یعنی:

  • مؤسسان یا کارآفرینان طبق تجربه شخصی یا مدلای کسب وکار موفقِ مثل میدونن که فعالیت اقتصادی مورد توجه توجیه پذیره؛
  • شما هنوز نتایج به دست اومده از آخرین اندازه گیریا رو معتبر میدونید و فکر می کنین تغییرات به اندازه ای نبوده که ضرورت تحقیق جدیدی رو مطرح کنه؛
  • هزینه های مالی و زمانی، به اتمام رساندن کامل طرح توجیه پذیری رو با مانع روبرو می کنن.

مؤلفه های کلیدی طرح توجیهی

طرح توجیهی می تونه شامل موضوعات متنوعی باشه که روی کسب وکار جدید شما اثر می ذارن، اما موضوعات مورد بررسی بیشتر در یک یا چند دسته از موارد زیر قرار می گیرن:

طرح توجیهی چیه و چیجوری تهیه می شه؟  آموزشی

تکنیکی

تکنولوژی به خصوصی رو که شروع کار شما بهش وابسته در اختیار دارین؟

اقتصادی

شرایط اقتصادی زمان حال و آینده رو که می تونه بر توانایی بازار یا تمایل به خرید اجناس یا خدمات شما اثر داشته باشه، در کنار هر منبع ساده ی جریان نقدی در نظر بگیرین.

قانونی

این مورد واسه بررسی امتیازها و حقوق ثبت شده ی قانونی، کپی رایت، یا دیگر انحصاراتیه که ممکنه ایده ی شما رو تحت اثر بذاره.

عملیاتی

به یک ویترین فروشگاهی واسه معرفی محصول تون نیاز دارین؟ کارکنان؟ سربرگ شرکت؟ هزینه تموم کارای عملیاتی کسب وکارتان رو یادداشت کنین.

برنامه زمان بندی

اگه قراره محصول تون رو واسه فصل خاصی یا پیش از یک اتفاق تولید کنین، حتما باید این محدود کردن زمانی رو در برنامه کاری تون دید کنین.

توانایی عرضه در بازار، این دسته خود شامل زیردستهای فراوانیه:

  • رقبا؛
  • سطح خواسته؛
  • جاویژهای (niches) اشغال نشده ی بازار؛
  • بازارهای هدف، شامل اطلاعات جمعیت شناختی خاص و عادات خرید؛
  • بازاریابی حضوری در برابر بازاریابی آنلاین.

اطلاعات طرح توجیهی رو از کجا تهیه کنیم

بدون شک سریع ترین راه واسه تهیه ی طرح توجیهی استخدام مشاوریه که این کار رو از اول تا انتها واسه تون بکنه و یافتها رو به شما اعلام کنه. در حالی که این ایده وسوسه کننده س، شاید واسه غالب کار و کاسبیا به دلایل مالی، نشدنیه.

شما لازمه هزینه تهیه ی طرح توجیهی رو در بخش مؤلفه اقتصادی که قبلا گفتیم دید کنین. این کار ممکنه کسب وکارهایی رو که در شروع کار با کمه کم سوددهی رو به رو هستن به محدوده قرمز (نبود توجیه پذیری طرح) بکشونه.

از طرف دیگه، اگه بدون داشتن اطلاعات با سرعت کسب وکارتان رو راه بندازین، خطر از دست دادن سرمایه ساده رو به جون خریده اید. ضمنا خیلی از سرمایه گذاران بدون در دست داشتن اطلاعات از قبول پیشنهاد شما پرهیز می کنن، پس شاید به صلاح نباشه که بر سر هزینه انجام طرح توجیهی چانه بزنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   طراحی دکوراسیون مغازه با چند ترفندی که فروش شما رو افزایش می ده 

خوشبختانه با امکان دسترسی گسترده به داده های قبلیِ حاصل از تحقیقات بازار و پرسشنامهایی که توانایی کاربرد آسونی دارن خودتون می تونین خیلی از کارای جمع آوری اطلاعات رو انجام بدین و از مخارج کلی تهیه ی طرح توجیهی کم کنین، در این صورت، جدا از اینکه صرف هزینه کمتر، هنوز به اطلاعات بسیار مفید طرح توجیهی دسترسی دارین.

استفاده از پرسشنامه واسه پیدا کردن توانایی عرضه در بازار

شما باید به سراغ بازار هدف تون برید تا هرچه بیشتر درباره مردمی یاد بگیرین که امیدوارید واسه داشتن محصول یا خدمات شما پول پرداخت کنن؛ و بدون شک پرسشنامها بهترین وسیله انجام این کار هستن.

پرسشنامها ابزاری بسیار دقیق و معتبر واسه یافتن عادات خرید گذشته و آینده، باخبر شدن از برند، و ترجیحات ویژگی (feature preferences) هستن. اگه بتونین به هر بخشی از بازار هدف تون دسترسی پیدا کنین و از اونا سؤال بپرسید، به اطلاعات دقیق و متمایزی درباره مخاطبان خاص تون دست پیدا می کنین و این اطلاعات فرق کلی ای در نحوه ی برگزاری کمپینای بازاریابی شما داره.

جمع آوری اطلاعات مشتریان احتمالی با استفاده از پرسشنامه ممکنه نارضایتی اونا از محصول یا ویژگی خاصی رو نمایان کنه که شما می تونین از اون واسه تغییر چشم انداز توجیه پذیری طرح تون، از وضعیت غیرقابل قبول به وضعیت مثبت، بهره ببرین.

قالب گزارش طرح توجیهی

طرح توجیهی چیه و چیجوری تهیه می شه؟  آموزشی

زمانی که به اطلاعات مورد نظر رسیدین، لازمه اونا رو به شکل گزارشی خوش خوان و قابل فهم درآرین که به روشنی میگه ایده ی شما چیجوری قراره بر دنیا حکمرانی کنه (یا کمه کم قابل انجام بودن اونو نشون بده). گزارش طرح توجیهی باید کمه کم شامل بخشای زیر باشه، گرچه ممکنه شما واسه پوشش جا ویژه یا ایده ی خود نیاز کردن جزئیات دیگری هم داشته باشین:

  • خلاصه اجرایی

نکات اساسی و خلاصه کلی از داده هایی ارائه کنین که بعدا اونا رو توضیح میدید. مهم ترین جزئیات رو پوشش بدین، چون خیلی از افراد تنها همین بخش رو مطالعه می کنن.

  • مشخص کردن ایده

در این بخش به اشاره جزئیات درباره محصول، خدمات، شرکت، اَپ، یا هر چیزی می پردازید که مشغول بررسی اون هستین. عوامل جدا کننده و ارزشای منحصر به فرد، اشاره هر مانع موجود مثل اجناس دارای نام و کارکرد مثل، به این بخش تعلق داره.

  • بررسی بازار

تموم اطلاعات دست اول و قبلی که در اختیار دارین در این بخش نمایان می شن؛ از بررسی رقبا تا رفتار خریداران و بخش بندی بازار. وجود بازاری قوی واسه رسیدن شما به موفقیت حیاتیه، پس در خیلی از گزارشا به شکل جداگونه به این بخش پرداخته می شه.

  • سودآوری و هزینه های عملکردی

اگه می تونین زمان احتمالی کسب سود رو مشخص کنین، اونو در این بخش اشاره کنین. شما باید جزئیات هزینه های روزبه روز عملکردهای کسب وکارتان و موارد مورد انتظار در بازه ی زمانی کوتاه، متوسط و طولانی رو در این بخش توضیح بدین.

  • نتیجه گیری و پیشنهادا

در آخر باید به این سوال جواب بدین که این طرح توجیه پذیره؟ واسه یافتن جواب این سوال بزرگ تموم داده ها رو در نظر بگیرین.

نمونه سؤالات پرسشنامه ی طرح توجیهی

طرح توجیهی چیه و چیجوری تهیه می شه؟  آموزشی

انجام یک طرح توجیهی، توجیه پذیره؟

سعی واسه تکمیل یک طرح توجیهی می تونه ترس آور باشه، اما زمانی که واسه طراحی، جمع آوری، بررسی و گزارش تموم داده ها وقت صرف کنین می تونین از نتیجه اون در کسب وکار رو به رشدتون استفادهای متنوعی ببرین.

این داده ها زمانی که می خواید طرح توجیهی تون رو به بنگاهایی که سرمایه گذاریای خطر پذیر انجام میدن (venture capital firms) معرفی کنین، یا یک بیزنس پلن حرفه ای بنویسین، یا سعیای بازاریابی ساده تون رو هدایت کنین فوق العاده مهم هستن. واسه انجام درست طرح توجیهی زمان بذارین، می بینین که طرح توجیهی شما نه فقط توجیه پذیر بلکه شاید حتی لذت بخش هم بشه.

منبع : surveygizmo

طرح توجیهی چیه و چیجوری تهیه می شه؟  آموزشی

ایده خود رو به پول تبدیل کنین


۳

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید