مغازه های خرده فروشی سابقه ای طولانی در بازار کار و تجارت دارن. طراحی دکوراسیون یک مغازه در جذب مشتری و فروش بیشتر اثر زیادی داره. الان روشای زیادی واسه طراحی فضای داخلی مغازها و مغازه های کوچیک هست. با وجود این، چند راه حل عادی واسه طراحی دکوراسیون مغازه و مغازه هست که به جذب مشتری بیشتر و پس سود بیشتر واسه کار و کاسبی شما منجر می شه.

در این مطلب به نکات اساسی در مورد طراحی فضای داخلی مغازه می پردازیم. با به کار بستن این نکات می تونین توجه مشتریان رو جلب کنین، اونا رو تحریک کنین که بچرخی در مغازه شما بزنن، محصولی رو انتخاب کنن و به طرف صندوق مغازه برن. این نکته مهم رو فراموش نکنین که از زمانی که فردی قدم در مغازه شما می ذاره تا زمانی که محصولی رو انتخاب می کنه و به طرف صندوق میره، طراحی خلاقانه و هوشمندانه ی فضای مغازه اثر زیادی در تصمیم گیری اون داره. اینکه محصولی رو بخره یا نه و اینکه به بقیه اجناس مغازه سر بزنه یا نه، به شکل ی طراحی دکوراسیون مغازه تون بستگی داره.

ورودی مغازه

طراحی دکوراسیون مغازه با چند ترفندی که فروش شما رو افزایش می ده  آموزشی

ورودی یا آستانه ی مغازه جاییه که مشتری پنهون پس از عبور از درب ورودی بهش قدم می ذاره و اولین مکانیه که مشتری با اون روبرو می شه و با توجه به وسعت مغازه در فاصله بین ۵ تا ۱۵ قدمی از درب ورودی قرار داره. این محدوده جاییه که مشتری از دنیای بیرون فاصله میگیره و به فضای مغازه ی شما منتقل می شه و با کالاهایی که واسه ارائه دارین روبرو می شه و در اصطلاح بهش «منطقه آزادی از فشار» میگن. در همین محدوده که مشتری مغازه ی شما رو مورد بررسی و قضاوت قرار می ده و حدس می زنه که مغازه تون گرانه یا ارزون، نورپردازی اون هماهنگه یا نه و اینکه وسایل، اجناس و رنگا به درستی در کنار هم قرار گرفتن یا نه. از اونجا که مشتریان در این محدوده در «مرحله انتقال» به سر می برن معمولا اجناس، علائم و هرچه رو که در این بخش باشه ندیده می گیرن.

توجه به طرف راست مغازه

طراحی دکوراسیون مغازه با چند ترفندی که فروش شما رو افزایش می ده  آموزشی

طبق بررسیای انجام شده، ۹۰ درصد از مشتریان پس از ورود به مغازه ناخودآگاه به طرف راست حرکت می کنن. این واقعیتیه که مغازه داران خوب از اون آگاهی دارن. اولین دیواری که مشتریان پس از ورود به مغازه با اون روبه رو می شن، در اصطلاح «دیوار قدرت» نام داره. پس واسه طراحی این دیوار و جنسا و کالاهایی که در اون به نمایش می ذارین باید توجه ویژه ای داشته باشین.

واسه اینکه مطمئن شید که توجه مشتریان رو جلب کردین، باید کالاهایی رو در این بخش قرار بدین که از جنبه های مختلف واسه مغازه شما مهم ان؛ مثلا اجناس محبوب یا کالاهایی با سود بیشتر یا حتی اجناس فصلی. در این بخش باید واسه ارائه توضیحات در مورد محصول و بنرهای تبلیغاتی هم خلاقیت به خرج بدین و توجه ویژه ای داشته باشین.

طراحی دکوراسیون مغازه با چند ترفندی که فروش شما رو افزایش می ده  آموزشی

مجبور کردن مشتری به گذروندن راه

طراحی دکوراسیون مغازه با چند ترفندی که فروش شما رو افزایش می ده  آموزشی

این مورد به مساحت مغازه و طرح کلی اون بستگی داره. تا اینجا فهمیدین که بیشتر مشتریان تمایل دارن راه خود رو به طرف راست مغازه دنبال کنن. مرحله بعدی اینه که مطمئن شید اونا راه خود رو در مغازه طی می کنن و بیشتر اجناس شما در خطر دید اونا قرار میگیره. در نظر گرفتن یک راه فکر شده واسه گذروندن مشتریان نه تنها احتمال خرید رو افزایش می ده بلکه شرایطی رو جفت و جور می کنه تا بهتر بتونین رفت وآمد مشتریان رو کنترل کنین و فهمیده باشین که در کدوم نقطه از مغازه بیشتر توقف می کنن و از کدوم قسمت ساده عبور می کنن.

بیشتر مغازها و مغازها یک راه دایره ای رو واسه مشتریان در نظر می گیرن تا اونا رو به انتهای مغازه و دوباره به جلوی درب ورودی هدایت کنن. در بعضی از مغازها این راه تعیین شده با کف پوش متفاوت یا با طراحی جدا از بقیه بخشا مشخص می شه. این فرق توجه مشتریان رو جلب می کنه و راهی رو که شما می خواید دنبال می کنن.

نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشین اینه که شما با مشخص کردن این مسیرها قصد دارین مشتری رو به نقطه ای که می خواید هدایت کنین. پس باید در نقطه دلخواه یک محصول چشم گیر و متفاوت رو به اونا عرضه کنین. مثلا در انتهای هر راهروی مغازه، یک محصول جدید و خاص قرار بدین.

کنه کردن حرکت مشتریان

طراحی دکوراسیون مغازه با چند ترفندی که فروش شما رو افزایش می ده  آموزشی

بعد از اینکه زمان و سعی زیادی واسه جلب مشتریان و کشاندن اونا به مغازه ی خود صرف کردین، مطمئنا نمی خواهید که اونا به سرعت نگاهی به اجناس و اجناس بندازن و با یکی دو خرید محدود، مغازه رو ترک کنن. مغازه داران واسه پیش گیری از این اتفاق، به عناوین مختلف سعی می کنن سرعت مشتری رو کم کنن و مشکلاتی بسازن که اصطلاحا به اونا «سرعت گیر» میگن. این سرعت گیر می تونه هرچیزی باشه که توجه مشتری رو جلب کنه و یک زنگ تفریح چشمی واسه اون جفت و جور کنه. این کار رو می تونین با نصب علائم و ، یا گذاشتن اجناس خاص و فصلی در راه مشتری بکنین.

یکی از روشایی که فروشندگان واسه چیدن اجناس در مغازه مورد استفاده قرار میدن اینه که کالاهایی با کاربری مثل و اجناس در رابطه رو در کنار هم می چینند. این کار در خرید لحظه ای مشتری هم تأثیرگذاره. باید اجناس خود رو طوری در کنار هم قرار بدین که مشتری، رفت و امد و وابستگی اونا رو درک کنه و واسه خرید محصول در رابطه تشویق شه. اجناس پرفروش و پرتقاضا رو هم سطح با چشم مشتریان قرار بدین و کالاهایی رو که کمتر خواسته دارن در ردیفای بالاتر یا پایین تر بچینید. نکته مهم دیگری که باید بهش توجه کنین اینه که سرعت گیرها رو متناوبا مثلا هفته ای یک بار عوض کنین تا واسه مشتریان ثابت تازگی و تنوع داشته باشه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   صلاحیت دادگاه انقلاب در چه مواردیه؟ 

جفت و جور کردن امکان راحتی مشتریان

طراحی دکوراسیون مغازه با چند ترفندی که فروش شما رو افزایش می ده  آموزشی

نکته ای که نباید از اون غافل باشین اینه که خیلی از مشتریان به ویژه خانوما دوست ندارن کسی یا چیزی از پشت مانع اونا واسه حرکت شه و با بدن شون تماس داشته باشه. پس هنگام چیدن اجناس مغازه باید دقت کنین که فضای کافی واسه عبور مشتریان در نظر بگیرین تا فضای شخصی قابل قبولی دور خود داشته باشن و بتونن آزادنه حرکت کنن.

با قرار دادن صندلی و نیمکت در مغازه راحتی بیشتر مشتریان رو جفت و جور می کنین؛ به ویژه در مورد مشتریانی که افرادی همراه خود دارن یا دارای بچه هستن. دقت کنین که این نیمکتا رو روبه روی اجناس خود قرار بدین؛ باید جایی رو واسه اونا در نظر بگیرین که افرادی که در حال استراحت هستن، نیم نگاهی هم به اجناس عرضه شده داشته باشن. قرار دادن این صندلیا باعث می شه که مشتریان با خیال راحت تر بتونن زمان بیشتری رو مغازه ی شما بگذرونن و همراهان اونا هم به خرید تشویق بشن.

هدایت به طرف پیشخوان

طراحی دکوراسیون مغازه با چند ترفندی که فروش شما رو افزایش می ده  آموزشی

جایی که شما پیشخوان، کانتر و دستگاه کارت خوان خود رو قرار میدید اون قدر مهمه که باید چندین روز بهش فکر کنین و انتخابای مختلف و امتیازات و مشکلات هرکدام رو بررسی کنین. جای پیشخوان و صندوق مغازه بستگی به راه خریدی داره که واسه مشتریان در نظر گرفتین. پس اگه مشتریان شما ناخودآگاه به طرف راست، راه خود رو دنبال می کنن و شمام اینجور راهی رو واسه اونا در نظر گرفتین که به طرف راست برن، دور بزنن و از چپ برگردن، به نظر می رسه بهترین جای واسه قرار دادن پیشخوان، طرف چپ بخش جلوی مغازه. البته تصمیم گیری واسه محل قرار دادن پیشخوان و دستگاه های کارت خوان، به وسعت مغازه و طراحی کلی اون بستگی داره. پس با در نظر گرفتن همه این موارد، بهترین جای رو واسه پیشخوان انتخاب کنین.

اگه مغازه شما فقط یک فروشنده داره و کارمندانی نداره که در بین اجناس بگردند، باید پیشخوان رو جایی قرار بدین که هم به مغازه و رفت وآمدها تسلط داشته باشین و هم بتونین پاسخگوی مشتریان باشین و هزینه ها رو دریافت کنین.

هنگام انتخاب جای پیشخوان و طراحی اون به نکات زیر هم توجه کنین:

کانتر یا پیشخوان رو طوری انتخاب کنین که به اندازه کافی بزرگ باشه تا خریداران بتونن کیف و وسایل خود رو روی اون قرار بدن و با خیال راحت با شما رفت و امد داشته باشن و اجناس خود رو جابه جا کنن.

اجناس پرمصرف یا کالاهایی که مورد علاقه و توجه مشتریانه رو در نزدیکی پیشخوان بچینید. با این کار می تونین مشتریان رو به خرید لحظه ای یا خرید لحظه آخری تشویق کنین.

مؤدب باشین و هدف خود در معامله و شرایط پس گرفتن کالا رو از راههای مختلف به آگاهی مشتری برسونین. با پرسیدن سؤالای مختلف می تونین کارکرد خود رو در چیدمان مغازه بررسی کنین؛ مثلا بپرسید: « تونستید محصولی رو که می خواید خیلی راحت پیدا کنین؟»

طراحی دکوراسیون مغازه و فضای داخلی مغازه فرایندیه که پایان نداره. شما باید همیشه در حال تغییر دادن اون باشین، بخشایی به مغازه اضافه کنین یا بخشایی رو حذف کنین تا در آخر تجربه مشتری و راه مشتری رو به بهترین راه طراحی کنین و بهتر کنین.

در آخر چیزی که همیشه باید مورد توجه قرار بدین و بر اون تمرکز کنین، هدایت مشتری در راه خریده به نحوی که تجربه خوبی از خرید از مغازه ی شما کسب کنه. خودتون رو جای مشتری بذارین و در مغازه قدم بزنین. ببینین که المانا و علائمی که در نظر گرفتین به درستی شما رو به مقصود مورد نظرتون میرسونه؟ از دوستان، خونواده و کارمندان تون بخواهید همین کار رو بکننن و بازخوردها رو رو راست با شما در بین بذارن.

طراحی دکوراسیون مغازه با چند ترفندی که فروش شما رو افزایش می ده  آموزشی

در آخر مشتریان رو به دقت زیر نظر بگیرین؛ ببینین کدوم بخش از مغازه توجه اونا رو جلب کرده و کدوم بخش کمتر مورد توجه اونا قرار گرفته. در نظر بگیرین که مشتریان معمولا چه راهی رو انتخاب می کنن و رفتار اونا در روبرو شدن با بخشای مختلف مغازه چیجوریه. با کمک این اطلاعات و مشاهدات می تونین در طراحی ساده ی خود تغییراتی بسازین. اگه در طراحی دکوراسیون مغازه انعطاف پذیر باشین و به جزئیات و بازخوردهای مشتریان توجه کنین، در آخر به طراحی و دکوراسیونی می رسین که هم واسه مشتریان مهمه و هم واسه فروشنده سود و فروش بیشتر رو به دنبال داره.

منبع : shopify


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید