شرکت تبلیغاتی شرکتیه که به ساخت، برنامه ریزی و مدیریت تموم ابعاد واسه مشتریان خود می پردازه. شرکتای تبلیغاتی می تونن به شکل تخصصی در مورد و شاخه خاصی از ، مثل تعاملی، فعالیت داشته باشن یا به شکلی گسترده به ارائه خدمات بدن و از تموم وسایل مثل سایت، شبکه های اجتماعی و آنلاین و… بهره ببرن.

تعاریف اصلی شرکت تبلیغاتی آموزشی

تعاریف اصلی شرکت تبلیغاتی آموزشی

کمپینا یا به زبون فارسی «پویشای تبلیغاتی» و بروشورها، کاتالوگا، پیام رسانی بی واسطه با پست مستقیم، رسانه های چاپی، آگهیای تلویزیونی، دعوت نامهای فروش و… ازجمله وسایل تبلیغاتی ای هستن که شرکت تبلیغاتی واسه فعالیت در این مورد از اونا استفاده می کنه.

نقش کارکنان در شرکت تبلیغاتی

اعضای شرکتای تبلیغاتی به این قرارند: مدیر شرکت، کارگردان هنری، مدیر پروژه، نویسنده ی متون تبلیغاتی، طراحان گرافیک و کارگردان رسانه. بعضی شرکتای تبلیغاتی با نیروهای کاریِ آزاد هم کار می کنن. این دسته از نیروها معمولا به شکل جداگونه و خارج از محیط شرکت تبلیغاتی فعالیت می کنن. این روزها ابعاد فعالیتای شرکتای تبلیغاتیِ کوچیک طبق مواردی ازاین دست تعریف می شه: میزان پروژه هایی که با مشتریان انجام میدن و کارمندانی که به شکل ساعتی، روزانه یا پروژه ای با اونا همکاری می کنن.

سختیای کار در شرکت تبلیغاتی

تعاریف اصلی شرکت تبلیغاتی آموزشی

کار در شرکت تبلیغاتی مثل فعالیتای عادی کارمندانِ اداری نیس. بیشترِ نیروهای شرکت تبلیغاتی باید ساعات طولانی کار کنن و حتی در آخر هفته ها هم درگیر پروژه های تبلیغاتی شرکت باشن. در محیط کارِ شرکت تبلیغاتی، تاحدودی نا آرومی و استرس هست، چون بعضی مشتریان پرتوقع ان و واسه راضی نگه داشتن اونا به خدمت رسانی و فرمون ورداری زیادی نیاز هست. بعضی وقتا واسه اجرای خواسته مشتریان سخت گیر، کارکنان بینوا باید لیوان آبِ در دستشون رو زمین بذارن و به طرف پروژه بشتابند.

امتیازات کار در شرکت تبلیغاتی

محیط شرکت تبلیغاتی بسیار پویا و خلاقه. کار در این فضا فرصتای اصلاح کننده بسیاری مثل سفرکردن یا ملاقات با افراد مشهور رو ممکن می سازه. قسمت جالب دیگرِ این شغل انعطاف پذیری اون از دید قوانین و مقرراته. با کار در شرکت تبلیغاتی احتیاجی نیس مثل کارمندی شسته ورفته رفتار کنین؛ درست زمانی که دراز کشیده اید و مشغول استراحتید، می تونین به ایده ای خلاقانه واسه پروژه ای جدید فکر کنین. خیلی از شرکتای تبلیغاتی محیطایی سرگرم کننده و اصلاح کننده واسه استراحت و تجدید قوای نیروهای خود جفت و جور می کنن. مثلا گذاشتن بازی دارت در گوشه ای از فضای کار، صندلیای نرم و جالب واسه استراحت و حتی امکان چرت زدن واسه کارکنان ازجمله قسمتای اصلاح کننده کار در شرکتای تبلیغاتیه. دستمزدها در بعضی از این شرکتا عالیه و نیروها آزادند به تعطیلات برن. البته واسه شرکتایی با پرداختای عالی، همیشه پروژه ها و کارای زیادی هست که استفاده از این گزینه یعنی سفرکردن رو کمی غیرممکن می کنه.

شرکت تبلیغاتی چیجوری کار می کنه؟

تعاریف اصلی شرکت تبلیغاتی آموزشی

اگه در صنعت فعالیت می کنین، این سؤال یقینا واسه شما خنده داره، اما جواب اون واسه افراد مختلف اون اونقدر هم ساده نیس. بیشترِ افراد عادی دقیقا نمی دونن که در شرکتای تبلیغاتی چه میگذره؟ یکی دیگر از دلایلی که باعث می شه تعریف آژانس تبلیغاتی و توضیح فعالیتای اون به مردم لازم شه، تصاویر غیرواقعی از این شرکتا در فیلم هاست. چیزی که در فیلما نشون میدن، از زمین تا آسمان با واقعیت فرق داره. توضیح وظایف افراد و بخشای شرکتای تبلیغاتی در حرف آسونه، اما در عمل، واسه اینکه درک دقیقی از اتفاقات درون این شرکتا پیدا کنیم، بهتره این قضیه رو به بخشایی تقسیم کنیم:

شرکت تبلیغاتی مشتری داره

هر شرکت تبلیغاتی از راه جلسه ی معارفه یا به عبارت بهتر، «جلسه ی آزمون و امتحان» با ارباب مراجعه و مشتری خود آشنا می شه. درحقیقت این مشتریه که طی جلساتی با شرکتای مختلف، مجموعه اطلاعات ساده ی خود رو در اختیار اونا قرار می ده و از بین شرکتا گزینه ای رو انتخاب می کنه که بهترین پیشنهادها واسه حل مسئله رو در اختیار می ذاره. البته این روند همیشه صادق نیس و ممکنه رابطه شرکتا با مشتری از راه های دیگری هم صورت بگیره.

بعد از این مرحله، قرارداد بسته و کار شروع می شه. بسته به نوع شرکت تبلیغاتی و مشتری، SOW یا بخش ی فعالیت متفاوت هستش. اما در کل، هر شرکت دراِزای هزینه مشخصی واسه انجام پروژه ای مشخص، با مشتری توافق می کنه. مثلا، ممکنه قرارداد همکاری شرکت تبلیغاتی با خرده فروشیا به شکل ساعتی منعقد شه. پس مشتری پایبند به پرداخت دستمزد شرکته و شرکت تبلیغاتی هم پایبند به انجام پروژه تبلیغاتیِ توافق شده. البته این آسونترین توضیح ممکن درباره روند کاره.

همه چیز طبق تعریف مسئله و ارائه راه حله

وظیفه ی شرکت تبلیغاتی حل مسائل مشتریه. نوع مسائل و مشکلات و راهکارهای حل این مسائل خیلی به بخش ی کار و کاسبی مشتری و وسعت ی فعالیت شرکت تبلیغاتی وابسته. مراحل حل مسئله و انجام پروژه ها در شرکتای تبلیغاتی مختلف با هم فرق می کنه، اما روند کار کم و بیش یه جوره.

مراحل برنامه ریزی کمپین تبلیغاتی

تعاریف اصلی شرکت تبلیغاتی آموزشی

  • مدیر پروژه به تنهایی با به همراه گروهِ خود، با مشتری دیدار می کنه تا مسئله رو شناسایی کنن.
  • مدیر پروژه طبق مسئله مطرح شده از طرف مشتریِ خود، مجموعه اطلاعات ساده ای جمع آوری و طرحی و واسه حل مسئله ارائه می ده. این طرح شامل جدا سازی و بررسی رقبا، تحقیقات بازار، تعیین کارگردان و مدیر هنری کار و درنهایت امضاگرفتن از مشتریه.
  • طرح مدیر پروژه که اصطلاحا بهش بریف (brief) میگن، برنامه ای به تیم اجرایی می ده و در اون، زمان بندی، بودجه، رسانه های درخواستی و عوامل دیگر قید می شه.
  • تیم خلاق واسه روزهای متمادی روی پروژه کار می کنن و اگه خیلی خوش شانس باشن، بعد از هفته ها کار، ایده های ساده رو در اختیار کارگردان هنری می ذارن.
  • مدیر یا کارگردان هنری، ایده های به دردنخور رو حذف و گروه رو به طرف ایده های قابل قبول و مناسب هدایت می کنه.
  • تیم خلاق، کار روی ایده های خوب رو ادامه میدن و در صورت ضرورت، دپارتمان تولید، مدیر پروژه و بقیه اعضای شرکت تبلیغاتی رو در جریان امور قرار میدن. اگه واسه جلو بردن پروژه نیاز به فیلمبرداری یا امور تبلیغاتی چاپی باشه، دپارتمان تولید باید برآوردهای لازم رو صورت بده.
  • مدیر هنری ایده های پایانی رو تأیید و اعلام می کنه و تیم خلاق اونا رو به مشتری معرفی و ارائه می کنن.
  • مشتری هم بعد از شنیدن ایده ها و طرحای شرکت تبلیغاتی، باید با همکاران خود مشورت کنه و قبل از بروز بازخورد، ایده های مطرح شده رو در سازمان و شرکت خود بررسی کنه. در این مرحله ممکنه قدمای ۳ تا ۷ دوباره تکرار شن یا اینکه ایده ها خیلی سریع به تأیید و اجرا برسن. در این مرحله بودجه و زمان بندی، بار دیگر بررسی و بعد تأیید می شن.
  • در این مرحله، تیم خلاق واسه تولید در ارتباطی نزدیک با تیم مدیریت پروژه و اجرایی، خرید رسانه، تولید و مدیر هنری، همکاری می کنن.
  • تولیدشده ی پایانی باید به تأیید مشتری برسن؛ وقتی مشتری کار رو تأیید کرد، آگهیا و ِ تولیدشده منتشر می شن. این ممکنه در رسانه های مختلفی منتشر شده باشن، مثلا در فضای مجازی، رسانه های چاپی، رسانه های محیطی و… .
  • شرکت تبلیغاتی وظیفه ی نظارت بر موفقیت کار، بازگشت سرمایه و بررسی بازخورد مشتری رو بر عهده داره. به این مجموعه از فعالیتا «مفید و اثر» گفته می شه.

ِ جلو بردن و گسترش، و جشنوارها کلید باقی موندن هستن

تعاریف اصلی شرکت تبلیغاتی آموزشی

اگه شرکت تبلیغاتی به بهترین شکل از پس سفارش مشتری بربیاید، خیلی هم عالیه و وظیفه ی به شکل مناسب انجام شده، اما واقعیت اینه که شرکتای تبلیغاتی واسه باقی موندن و موفقیت باید کسب و کارای بیشتری رو به طرف خود جذب کنن و مشتریان تازه ای پیدا کنن.

شرکتای تبلیغاتی واسه معرفی و شناساندن خود به بقیه مشتریان در جشنوارهای در رابطه شرکت می کنن و تعدادی از بهترین پروژه هاشون رو در اونا نمایش میدن. راه اندازی سایت و معرفی خود به شکل اونم روش دیگری واسه معرفی و جلب مشتریانه.

قبل اینکه وارد دنیای شید، باید بدونین که کارکرد فعالیت شرکت تبلیغاتی چیجوریه. شرکتای تبلیغاتی از نظر اندازه و شکل بسیار متفاوت ان، اما وجود کار اونا و روشای کلی شون تقریبا مشابهه: خواه چند نیرو در اون کار کنه و خواه صدها نیروی فعال داشته باشن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   طراحی دکوراسیون مغازه با چند ترفندی که فروش شما رو افزایش می ده 

در شرکتای تبلیغاتیِ کوچیک افراد شرکت معمولا وظایف زیادی بر عهده دارن و بیشتر از یک نقش رو اجرا می کنن. بعضی وقتا حتی یک فرد می تونه نقش یک دپارتمان رو اجرا کنه.

در شرکتای بزرگ تر، بعضی از این دپارتمانا واسه کارایی بیشتر با هم ترکیب می شن، اما اصول کار بازم ثابت می مونه. این ترکیب فقط از روی نیاز صورت میگیره و البته نتیجه خوبی هم داره.

۶ بخش اصلی در هر شرکت تبلیغاتی

تعاریف اصلی شرکت تبلیغاتی آموزشی

۶ دپارتمان یا بخش در هر شرکت تبلیغاتی موجب تولید مؤثر می شن. این ۶ بخش ممکنه به زیرمجموعهایی هم تقسیم شن و اسامی و عناوین زیادی به خود بگیرن، اما درهرحال اسکلت و ساختار شرکتا ثابته. این دپارتمانا به این توضیح ان:

  • خدمات پروژه/اجرایی
  • برنامه ریزی پروژه
  • دپارتمان خلاقیت
  • تعاریف اصلی شرکت تبلیغاتی آموزشی

  • امور مالی و حسابداری
  • خرید رسانه
  • تولید

یادتون باشه شرکتای مختلف واسه هر کدوم از این بخشا عناوین متفاوتی انتخاب می کنن و شاید زیرمجموعهای مختلفی واسه هریک در نظر بگیرن.

۱. خدمات پروژه/اجرایی (کالا)

بخش ی خدمات پروژه، شامل مدیران پروژه، نیروهای اجرای پروژه و کارگردان اجرایی پروژه. مسئولیت این بخش ایجاد رابطه با مشتریان زیاد شرکت تبلیغاتیه.

این بخش پل ارتباطی بین بخشای جورواجور شرکت با مشتریانیه که در قبال خواستهِ خود از شرکت، هزینه پرداخت می کنن. در گذشته اختلافات زیادی بین بخش خدمات اجرایی و دپارتمان خلاقیت وجود داشت، اما الان اعضای تیم خلاق میدونن که وجود تیم خدمات اجراییِ خوب واسه طراحی و اجرای کمپینای تبلیغاتی ضروریه.

از وظایف اصلی تیم خدمات اجرایی تولید طرح و گزارشای ساده یا همون بریفه.

۲. برنامه ریزی پروژه

وظیفه ی این بخش ترکیب تحقیقات با تفکر هدفمند یا راهبردیه. در بیشتر مواقع، ترکیبی از محققان و مدیران پروژه، در این بخش به کارای مختلفی مشغول ان: تولید مسیرهای راهبردی، تحقیق، جفت و جور کردن خواستهای مشتریان و کمک رساندن به بقیه بخشا واسه ایجاد و اجرای کمپینا. کریس کوپ (Chris Cowpe) برنامه ریزی پروژه رو این طور تعریف می کنه: «سازوکاری که به موجب اون، مشتری وارد مراحل پیشرفت می شه. واسه اثر واقعی، باید مناسب و شاخص باشن. برنامه ریزی به هر دو طرف در این راه کمک می کنه.»

۳. دپارتمان خلاقیت

این بخش موتور اصلی هر شرکت تبلیغاتیه. خون شرکت از راه همین بخش در رگ هاش جاری می شه، چون مسئولیت تولید رو بر عهده داره. کار و معروفیت شرکت تبلیغاتی در گروِ فعالیتای این بخشه. وظایف و فعالیتای بخش خلاقیت بسیار جور واجور و در هر شرکت متفاوته:

  • نویسندگان متون تبلیغاتی
  • کارگردانان هنری
  • طراحان
  • هنرمندان تولید
  • طراحان سایت
  • تیم خلاق
  • مدیران هنری

در بیشتر شرکتا، نویسندگانِ متون تبلیغاتی و مدیران هنری با هم و به شکل گروهی هماهنگ کار می کنن و در مواقع نیاز از فکر و استعداد بقیه طراحان و هنرمندان بخش تولید هم کمک می گیرن. بعضی وقتا وظیفه ی ایجاد رابطه بین شرکت و مشتری از راه فردی در دپارتمان خلاقیته، باوجوداین، این وظیفه رو بخش تولید هم انجام می ده. اعضای تیم خدمات خلاق باید به مدیر هنری گزارش بدن و این وظیفه ی مدیر هنریه که هدایت تولید خلاقانه و یکی بودن پروژه با برند و طرح ساده ی درخواستی و زمان رو به دست بگیره.

۴. امور مالی و حسابداری

پول… بله، پول. این چیزیه که در آخر روز، هر شرکت تبلیغاتی به دنبال اینه و البته تموم سعیای مشتریان شرکت هم طبق همین پوله. واحد مالی و حسابداری در مرکزِ تموم این مبادلات پولی قرار گرفته. این بخش مسئول مدیریت پرداخت حقوق کارکنان، سود، هزینه های فروشنده، سفر، هزینه های روزانه کار و کاسبی و تموم امور مالی دیگریه که مربوط به کسب و کاره. این طور محاسبه می شه که تقریبا ۷۰درصد درآمد شرکتای تبلیغاتی صَرف پرداخت حقوق و امتیازات نیروهای اون می شه. البته این موضوع بستگی زیادی به اندازه و میزان موفقیت و رونق شرکت داره.

تعاریف اصلی شرکت تبلیغاتی آموزشی

۵. خرید رسانه

واسه برگزاری و اجرای کمپینی موفق، باید جا و زمان لازم واسه رو در گروه خرید رسانه تعیین کرد. این خرید شامل خرید زمان رسانه هایی مثل رادیو و تلویزیون، رسانه های محیطی مثل بیلبوردها، پوسترها و پارتیزانی در محیط، مجلات و روزنامه ها، بنرهای اینترنتی و هر رسانه دیگریه که دراِزای دریافت هزینه، کار نمایش رو بر عهده میگیره. این بخش در همکاری تنگاتنگی با تیم خلاق و دپارتمان اینه، چون این دپارتمان، ایده ها رو واسه اجرا شکل می ده. بخش خرید رسانه معمولا تحت مدیریت کارگردان یا مدیر رسانه.

۶. تولید

ایده ها تا وقتی به عمل نرسند، فقط طرحایی ذهنی ان. در شرکت تبلیغاتی هم وظیفه ی اجرایی کردن و به ظهوررساندن این ایده ها با بخش تولیده. در بین مراحل خلاقِ تشکیل و شکل دادن ایده ها، بخش تولید با بقیه بخشا واسه بررسی اجرایی بودن ایده ها مشورت و گفتگو می کنه. زمانی که تولید می شه و پروژه به مشتری فروخته می شه، تیم اجرایی و خلاق وارد رفت و امد با گروه تولید می شن تا متناسب با بودجه، به مرحله اجرای کمپین برسن. این بخش ممکنه عکاسی واسه آگهیا و تولیدات باشه یا هر فعالیت دیگری که واسه اجرای کمپین بهش نیازه. بخش تولید با بخش رسانه هم در رابطه و تعامله.

بقیه بخشا از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت ان

۶ بخش نام برده در قسمت قبلی، بخشای استاندارد هر شرکت تبلیغاتی هستن، اما بعضی شرکتای بزرگ ممکنه هر کدوم از بخشای نام برده رو به زیرمجموعهایی تقسیم کنن یا بخشای جداگونه دیگری هم تعریف کنن، مثل:

  • بخش منابع انسانی و لوازم
  • بخش تحقیق
  • بخش پیشرفت برخط یا آنلاین
  • بخش فناوری اطلاعات
  • بخش ترافیک (وظیفه ی اون ایجاد رابطه و هماهنگی بین بخشای مختلف شرکت تبلیغاتیه).

در این قسمت درباره این بخشای جانبی توضیح میدیم:

منابع انسانی و امکانات

بیشترِ کسب و کارا، چه به مربوط باشن و چه نه، دارای بخش منابع انسانی و امکانات هستن. استخدام و اخراج نیروها، بررسی و اجرای قوانین کار، نظارت بر مرخصیا و درکل، مدیریت امور کارکنان و نیروها بر عهده ی این بخش قرار داره. بخش منابع انسانی معمولا در همکاری با بخش لوازم و امکانات فعالیت می کنه، بخشی که لوازم و امکانات لازم رو واسه بقیه بخشا جفت و جور می کنه و وظیفه ی مدیریت، بازرسی و حفظ ایمنی لوازم رو بر عهده داره.

تحقیق

شرکتای بزرگ معمولا به بخش تحقیق اهمیت زیادی میدن و از اون به عنوان پایگاه جامعی از داده های مشتریان استفاده می کنن. بعضی وظایف این بخش عبارت ان از: پرداختن به امور گروه های کانونی، آزمایش و امتحان، جدا سازی و بررسی داده و کمک به بخش خلاق و تیم اجرایی واسه تمرکز روی روندها و تمایلات بازار.

پیشرفت آنلاین

تموم امور سایت، طراحی اپلیکیشن موبایل، ایجاد تجارب تعاملی با مخاطب و اموری ازاین دست بر عهده ی این بخشه. اگه طراحان شرکت در امور برنامه نویسی و کدنویسی دستی داشته باشن، این بخش به سرعت تموم این موارد رو پوشش می ده. ممکنه این بخش، مدیر هنریِ مخصوص به خود رو داشته باشه که در [راه اندازی و استفاده] سایت و طراحی آنلاین تخصص داره و در مورد ی UX مهارت ها و تخصصایی داره. تعداد کارکنان این بخش وابسته به قدرت و اندازه شرکت تبلیغاتیه.

بخش فناوری اطلاعات

این بخش برخلاف تصور عام، تشکیل شده از تعدادی کارشناس خسته کننده و خوره ی علم نیس! واحد فناوری اطلاعات ممکنه بخشی بزرگ با مشارکت خیلی خلاقانه ی حاضرانش باشه. بیشترِ شرکتایی که در بخش ی فناوری اطلاعات در شرکتای تبلیغاتی کار می کنن، از MAC به جای PC بهره می گیرن، چون بیشتر بخشای تیم خلاق از اجناس شرکت اپل استفاده می کنن.

واحد ترافیک

در شرکتای کوچیک و متوسط، وظیفه ی واحد ترافیک بر عهده ی تیم تولیده. وظیفه ی واحد ترافیک ایجاد رابطه و ایجاد هماهنگی بین بخشای مختلف شرکت تبلیغاتیه. این بخش تموم پروژه رو از نظر زمانی و هماهنگی بخشای مختلف اون تحت نظارت و کنترل داره. این بخش درحقیقت قلب شرکت تبلیغاتیه و به دلیل ی اون، تموم امور پروژه در بخشای مختلف با هم هماهنگ می شن.

برگرفته از : thebalance-advertising thebalance-agency thebalance-structure


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید