بیل گیتس زمانی که تنها ۲۰ سال داشت، از هاروارد خارج شد تا شرکت مایکروسافت رو تأسیس کنه. مارک زاکربرگ هم ۲۰ساله بود که از هاروارد خارج شد و فیس بوک رو درست کرد. درنتیجه ممکنه این سؤال به ذهن شما خطور کنه که ۲۰ساله ی بعدی ای که هاروارد رو ترک می کنه و جهان رو تغییر می ده، کی هستش؟ الان استارتاپا نقش مؤثری در کمک به کارآفرینای جوون بازی می کنن و امکان ظهور افرادی مثل بیل گیتس یا مارک زاکربرگ رو افزایش میدن. در این مقاله یاد می گیریم شتاب دهنده کار و کاسبی چیه و چه خدماتی به کسب و کارای نوپا ارائه می ده؟

 

در دنیای تکنولوژی، از سیلیکون ولی در کالیفرنیا گرفته تا بنگلور در هند، همه سرمایه گذارها به دنبال ایده ی فوق العاده بعدی در تکنولوژی هستن. این تحقیق معمولا از شتاب دهندهای کار و کاسبیا شروع می شه. شتاب دهنده کار و کاسبی، سازمانیه که کارآفرینان باتجربه در تکنولوژی، اونو ایجاد کردن تا به شرکتای نوپای تکنولوژی کمک کنه محصول شون رو پیشرفت دهند، مدل کسب وکارشان رو اصلاح کنن و از همه مهم تر، با سرمایه گذارا در رابطه باشن.

شتاب دهنده کار و کاسبی چیه و چه خدماتی به کسب و کارای نوپا ارائه می ده؟  آموزشی

در شتاب دهندهای معتبر کار و کاسبی، مثل Y Combinator و Techstars ده ها نفر هستن که آرزو دارن به افرادی مثل بیل گیتس و مارک زاکربرگ تبدیل شن. اونا با شرکتای پرسابقه ی تکنولوژی و رهبران کسب وکار در رابطه ان تا ایده ها رو از مفاهیم نپخته به چیزایی تبدیل کنن که آماده ی ارائه به بازاره. اینا مثال هاییه از بعضی سایتای موفق کار و کاسبی که در شتاب دهندهای کسب وکار متولد شدن: Airbnb، Dropbox، Reddit و Plated.

در شتاب دهندهای برتر دنیا رقابت بسیار شدیده. شرکتای جوون واسه ساکن شدن باید به مدت سه تاپنج ماه خواسته بدن. این کارآفرینان اگه خوش شانس باشن و انتخاب شن، چیزای باارزشی به دست میارن: هزاران دلار به عنوان سرمایه ساده، راهنمایی حرفه ای، جایی واسه کارکردن، و فرصت معرفی کردن ایده ی تکمیل شده شون به یک سرمایه گذار مشتاق در روز ارائه.

البته شتاب دهندهای کار و کاسبی همه این خدمات رو از سر خیرخواهی جفت و جور نمی کنن. بیشترِ شتاب دهندها درصدی از سود کلی شرکتا رو واسه خود برمی دارن. حتی اگه شتاب دهنده تنها شش درصد از استارتاپی دریافت کنه، هنگامی که ابَرشرکتایی مثل توییتر یا یاهو این شرکتای کوچیک رو جذب کنن، سود اون به مراتب بالا میره و به ده هامیلیون دلار می رسه.

شتاب دهندهای کار و کاسبی چه پیشنهادهایی میدن؟

پنج بخش ی کلی هست که شتاب دهندهای کار و کاسبی می تونن کمک کنن تا ایده ای به محصول تبدیل شه.

فضای فیزیکی

شتاب دهنده کار و کاسبی چیه و چه خدماتی به کسب و کارای نوپا ارائه می ده؟  آموزشی

اولین مورد، فضای فیزیکی واسه کارکردنه. بیشتر شتاب دهندهای کار و کاسبی دفترهای رایگان در اختیار پروژه های انتخابی شون قرار میدن. مدل عادی، دفتر بزرگ بازیه که افراد خیلی از پروژه های مختلف در اون از دفتر کار، اتاق کنفرانس، میز کار، اینترنت و دستگاه های قهوه ساز، به طور مشترک استفاده می کنن.

سرمایه ساده

خدمت مهم دیگری که شتاب دهندها ارائه میدن، سرمایه اولیهه. بیشترِ شتاب دهندها به هر کدوم از تیمای کارآفرینی هزاران دلار پول میدن. این پول نه تنها کمک می کنه هزینه های ساده ی کسب وکار تأمین شه، بلکه هزینه های سفر و اقامت سه ماه اینجا رو هم تأمین می کنه.

شتاب دهنده کار و کاسبی چیه و چه خدماتی به کسب و کارای نوپا ارائه می ده؟  آموزشی

مشاوره ی مدیریت و کسب وکار

سومین خدمت با ارزشی که شتاب دهندها ارائه می کنن، جفت و جور کردن خدمات مشاوره ایِ کسب وکار و مدیریته. همونجوریکه گفتیم، راه اندازیِ کسب وکاری موفق به چیزی بیشتر از ایده ای فوق العاده نیاز داره. افرادی که شتاب دهندهای کار و کاسبی رو ایجاد کردن، عموما کارآفرینان کهنه کاری در میدون ی تکنولوژی هستن که میدونن چیجوری میشه محصول یا خدمتی رو وارد بازار کرد. این، اپلیکیشنیه که به درد مشتریا می خوره یا چیزی که بیشتر واسه خدمات B2B مناسبه؟ به خاطر اینکه تولیدکنندهای نرم افزار معمولا بهترین مدیران کسب وکار نیستن، شتاب دهندها می تونن مهندسان بی تجربه رو به تیمای مدیریتی حرفه ای وصل کنن.

بازخورد

چهارمین خدمت مهمی که شتاب دهندهای کار و کاسبی ارائه می کنن، دادن بازخورد و راهنمایی درخصوص خود تکنولوژیه. در شتاب دهندها مهندسان و کارشناسان خلاقِ حل مسئله با هم کار می کنن و می تونن ایده ی خوبی رو اصلاح و حتی اونو تبدیل به چیز بهتری بکنن. خیلی از شتاب دهندهای کار و کاسبی روی نوع خاصی از تکنولوژی تمرکز می کنن، مثلا اپلیکیشنای شبکه های اجتماعی، سلامت و تکنولوژی. اونا تنها در همین بخشای تخصصی، خدماتی در سطح بالا ارائه می کنن.

سرمایه گذار

شتاب دهنده کار و کاسبی چیه و چه خدماتی به کسب و کارای نوپا ارائه می ده؟  آموزشی

آخرین خدمتی که شتاب دهندها ارائه می کنن، جفت و جور کردن رابطه با سرمایه گذارانه. گروهی از سرمایه گذاران و شرکتایی که سرمایه گذاریای پرخطر انجام میدن، از شتاب دهندهای معتبر حمایت می کنن و در بهترین ایده های کسب وکار اونا سرمایه گذاری می کنن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   شخصیت برند چیه و چه جایگاهی در کسب و کارا داره؟ 

مراحل شتاب دهنده ی کسب وکار

شتاب دهنده کار و کاسبی چیه و چه خدماتی به کسب و کارای نوپا ارائه می ده؟  آموزشی

کارآفرینان جوون و بااستعداد زیادی واسه پذیرفته شدن در بهترین شتاب دهندها خواسته میدن. تیمای خوش شانس وارد شهر و محیطی جدید می شن، ساعتای زیادی در کنار بقیه در یک دفتر کار می کنن و به روز ارائه شون فکر می کنن که در برابر سرمایه گذارهای پولدار قرار گرفتن.

واسه فهم بهترِ قدمای مختلف مراحل شتاب دهندها اجازه بدین از مثال Y Combinator استفاده کنیم که مدلیه که در سیلیکون ولی از اون استفاده می کنن. اولین قدم در مراحل شتاب دهنده، فرستادن درخواسته. در Y Combinator کاندیداا فرمی اینترنتی پر می کنن که اطلاعات مربوط به مؤسسین شرکت رو جمع می کنه و درباره طرح کلی ایده شون از اونا سؤال می کنه. واسه پرکردن فرم خواسته هیچ هزینه ای دریافت نمی شه. البته بعضی شتاب دهندها این هزینه رو دریافت می کنن. Y Combinator یادآور می شه که افراد حاضر در شرکت، مهم تر از خود ایده هستن، چون که ممکنه در مراحل شتاب دهنده تغییرات زیادی در ایده ی ساده ایجاد شه.

پس از اینکه خواسته افراد خونده شد، Y Combinator افراد رو به سیلیکون ولی دعوت می کنه تا با اونا رودررو مصاحبه کنه. روز بعد تصمیم می گیرن به افراد جواب مثبت بدن یا منفی. شتاب دهنده واسه تیمایی که پذیرفته می شن، ۱۲۰هزار دلار پول در نظر میگیره که ۷درصد اون سهم شرکته. اگه تیم نتوانسته باشه شرکتی تأسیس کنه، شتاب دهنده به اونا کمک می کنه تا شرکت شون رو تأسیس کنن.

نقطه اوج مراحل شتاب دهنده روز ارائه. در این روز، کار و کاسبیا که هریک در مراحل مختلفی از رشد به سر می برن، ایده شون رو به اتاقی می برن که ۴۵۰ سرمایه گذار در اون حضور دارن. در هفته ها و ماه های پیش از روز ارائه Y Combinator به کار و کاسبیا پیشنهاد می ده که بهترین پیشنهاد سرمایه گذاری رو انتخاب کنن.

رابطه بین شتاب دهنده و کار و کاسبی با پیداشدن سرمایه گذار به پایان نمی رسه. یکی از امتیازات بسیار مهم همکاری با شتاب دهندها امکان دسترسی به شبکه قدرتمندی از فارغ التحصیلان دانشگاهی و شرکای کسب وکاره. مثلا داشتن مهر تأیید شتاب دهنده ی Y Combinator به شرکتای جوون این امکان رو می ده که به مدیران اجرایی و کارآفرینان در سراسر سیلیکون ولی دسترسی داشته باشن.

امتیازات و مشکلات شتاب دهنده کار و کاسبی چیه

شتاب دهنده کار و کاسبی چیه و چه خدماتی به کسب و کارای نوپا ارائه می ده؟  آموزشی

پذیرفته شدن در یک شتاب دهنده چیزی مثل به بردن لاتاریه. واسه کارآفرینان، چی بهتره از چک ۱۲۰هزار دلاری و فرصت به دست آوردن نشونه سیلیکون ولی؟

امتیازات دعوت شدن به شتاب دهندها روشن به نظر می رسه: کسب سرمایه ساده، دسترسی به شبکه ای از همکاران و راهنماها، دسترسی مستقیم به سرمایه گذارهای ثروتمندی که امید دارن ایده ی شما موفق شه و… . اما می شه ضعفایی هم واسه شتاب دهندها شمرد؟

بعضی منتقدان، نگران ان رشد سریع تعداد تعداد شتاب دهندها در سراسر جهان هستن. در آخرای ده اول قرن ۲۱ تنها چند شتاب دهنده وجود داشت، در سال ۲۰۱۳ این تعداد به بیشتر از ۲۰۰ رسید و حالا هرساله دو برابر می شه. با راه افتادن هر شتاب دهنده ی جدید، سرمایه ساده ی بیشتری باید تأمین شه و همین طور فرصت سه ماه واسه پیشرفت سریع و جلسه ای واسه جذب سرمایه گذارهای مشتاق باید ترتیب داده شه. اما واقعا واسه کمک کردن به هزاران استارتاپی که شتاب دهندها حمایت کننده اونا هستن، پول کافی هست؟ افرادی که درون شتاب دهندها هستن میگن نه، مگه اینکه شانس داشته باشین و در شتاب دهندهای بزرگی مثل Y Combinator و Techstars حضور داشته باشین. وگرنه این احتمال هست که ایده ی فوق العاده شما در روز ارائه در بین صدهای ایده ی دیگر گم شه.

تعداد شرکتای موفقی که کارشون رو از یک شتاب دهنده شروع کردن، چند تاست؟ شرکتایی که در فضای حمایتی شتاب دهندها رشد کردن، در مقایسه با شرکتایی که در بازار آزاد رشد کردن، شانس بیشتری واسه موفقیت دارن؟

سود شتاب دهنده ی Y Combinator از شرکت هاش در سال ۲۰۱۴ به بیشتر از ۳۰میلیون دلار رسید. باوجوداین همین شتاب دهنده رو هم باید با دقت بیشتری بررسی کرد. از این ۳۰میلیون دلار، چیزی حدود ۲۰میلیون دلار تنها به خاطر دو شرکت Airbnb و دراپ باکس به دست اومده بود. غیر از این دو شرکت، تنها ۲۰ مورد از ۷۱۶ استارتاپی که این شتاب دهنده در سال ۲۰۱۴ حمایت کرده بود، ارزشی بیشتر از ۱۰۰میلیون دلار پیدا کردن، یعنی تنها ۲٫۸درصد از این شرکتا موفقیت خوبی کسب کردن. منتقدان بر این باورند که شرکتا بدون پیوستن به شتاب دهنده هم به همون اندازه می تونن موفق باشن. اما این کار لازمه سعیای سنتی و کار سخته، چیزی که زاکربرگ رو از بقیه جدا کرده.

شتاب دهنده کار و کاسبی چیه و چه خدماتی به کسب و کارای نوپا ارائه می ده؟  آموزشی

ایده خود رو به پول تبدیل کنین


۳

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید