شبکه سازی، یکی از مهم ترین کارهاییه که می تونیم واسه گسترش و تقویت کسب وکار خود انجام بدیم. البته شبکه سازی، به تنهایی کافی نیس، بلکه نحوه ی شبکه سازی هم مهمه. واسه ایجاد شبکه ای از سازمانا و افراد تأثیرگذار در کسب وکار، این پیشنهادا رو درنظر بگیرین.

 

همه ما زیاد شنیده ایم که شبکه سازی واسه کسب وکارمان بسیار مهمه. صرف نظر از اینکه در چه زمینه ای یا در چه صنعت و محیطی فعالیت می کنین، شبکه سازی یکی از مهم ترین مسائلیه که باید مورد توجه بذارین. اگه می خواید موفق باشین، باید واسه شبکه سازی وقت بذارین. این پیشنهاد ای عالیه، ولی به تنهایی کافی نیس؛ اون چیزی که درمورد شبکه سازی بسیار مهمه، نحوه ی انجام این کاره. چه جوری باید شبکه سازی کنیم؟

شبکه سازی؛ باید و نبایدهای ایجاد رابطه موثر با بقیه  آموزشی

وقتی واسه کاری به اندازه کافی سعی کنین و وقت بذارین، بدون دودلی به نتیجه می رسین. پس واسه شبکه سازی که واسه موفقیت کسب وکارها بسیار ضرورت داره، باید به اندازه کافی سعی کنین و حسابی وقت بذارین. واسه این کار معمولا زیاد سعی می کنیم، تا بهترین نتیجه رو بگیریم. در کنفرانسا و رویدادهای شبکه سازی شرکت می کنیم و صدها کارت تبلیغاتی و کارت بیزینس رو جمع آوری و دسته بندی می کنیم. در فضای مجازی حضور پیدا می کنیم و دنبال کنندگان زیادی به دست میاریم. متأسفانه با همه این سعیا، در آخر نتیجه مطلوب رو نمی گیریم و به شبکه دلخواه که موجب پیشرفت کسب وکارمان شه، دست پیدا نمی کنیم.

واسه موفقیت در کار، باید شبکه ای موثر داشته باشین؛ افرادی که بتونن اطلاعات با ارزشی در اختیارتون بذارن، شما رو با افراد دیگر آشنا کنن، به شما کمک کنن که کار خود رو به بهترین راه به انجام برسونین، از شما طرفداری کنن، چیزی به شما بیاموزند یا حمایت مالی کنن. واسه اینکه به اینجور شبکه ای دست پیدا کنین، فعالیتای شبکه سازی تون باید هدفمند و هدفمند باشه. واسه ایجاد شبکه ای که شما رو به آرزوهایتان برسونه، باید سعی هاتون با برنامه ریزی و هدفمند باشه.

شبکه سازی؛ باید و نبایدهای ایجاد رابطه موثر با بقیه  آموزشی

چه دلیلی مانع موفقیت شما می شه؟

۱. تصور تون اشتباهه

اولین مانع شما واسه ساخت یک شبکه هدفمند تصور شماس که ممکنه فکر کنین شبکه سازی، مفهومی یک طرفه و فقط واسه یک طرف سود داره. وقتی معتقدیم که هر گونه سعی واسه ایجاد روابط، فقط واسه استفاده ماه، تمایل کمتری واسه دنبال کردن این روابط داریم. خیلی از افراد فکر می کنن شبکه سازی فقط به نفع خودشونه و دوست ندارن از کسی خواسته کمک کنن. درحالی که این طرز فکر، اشتباهه.

یک شبکه قوی، واسه همه ، روابطی سودمند به دنبال داره و هر دو طرف، از اون بهره مند می شن. در مراحل آشنایی با بقیه، شما می فهمید که چه جوری می تونین به این رابطه، ارزش افزوده کنین و به بقیه کمک کنین و در مقابل، بقیه هم واسه کمک به شما مشتاق هستن.

۲. شبکه خود رو محدود می کنین

راحت ترین کار اینه: با افرادی که می شناسیم و دوست داریم، شبکه سازی کنیم. پس معمولا افرادی با پیش زمینه و اهداف و نظرات برابر رو دور خود جمع می کنیم. تحقیقات نشون می ده که این نوع شبکه های بسته، فرصت آشنایی ما با افراد دیگر رو محدود می کنه؛ افرادی که می تونن ارتباطات جدیدی واسه ما بسازن و ایده های نویی داشته باشن.

۳. در شبکه سازی هدفمند نیستین

بعضی وقتا واسه شبکه سازی سعی زیادی می کنیم و وقت زیادی درنظر می گیریم، ولی این کار بدون هدف انجام می شه و درنتیجه شبکه ای که ایجاد کردیم، با تمرکز بر اهداف کاری و آرزوهای ما شکل نمی گیره. بعضی وقتا واسه ملاقات با افراد به طور اتفاقی وقت می ذاریم و امیدواریم که این سعی، به ایجاد یک رابطه سودمند منجر شه؛ در صورتی که بدون هدف و به طور اتفاقی، فردی رو واسه ایجاد رابطه پیدا کردیم.

۴. پیش کنشگر (proactive) نیستین

شبکه سازی؛ باید و نبایدهای ایجاد رابطه موثر با بقیه  آموزشی

پیش کنشگری یعنی قبل اینکه در هر شرایطی قرار بگیرین، خود رو واسه اون آماده کنین یا کنترل شرایط رو قبل اینکه اتفاق بیفته، به دست بگیرین؛ به جای اینکه منتظر باشین تا شرایطی پیش بیاد و بعد نسبت بهش واکنش نشون بدین. ما معمولا صبر می کنیم تا زمانی که شغل جدیدی ایجاد شه یا ایده ای جدید مطرح شه. اون قدر صبر می کنیم تا به کمک بقیه نیاز پیدا کنیم و بعد به دنبال ایجاد یک شبکه حمایتی میریم. همین باعث می شه تا به کمک افرادی که هنوز فرصت آشنایی کامل نداشته ایم و روابط مون رو با اونا تقویت نکرده ایم، نیاز پیدا کنیم و مجبور باشیم از اونا خواسته کمک کنیم.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۱ نکته خواندنی در مورد شهر دبی

۵. واسه شبکه سازی وقت نمی ذارین

معمولا بیشتر زنان بهونه میارن که واسه شبکه سازی وقت کافی ندارن. چون خیلی از اونا نمی تونن شبا در رویدادهای مختلف شرکت کنن و خود رو به قرارهای ملاقات شبونه بعد از وقت کاری برسانند. پیشنهاد ما به این دسته از افراد که محدود کردن زمانی دارن اینه که در طول هفته و در برنامه کاری خود حتما زمانی واسه شرکت در جلسات آشنایی و رویدادهای شبکه سازی درنظر بگیرن. مثلا وعده ناهار رو واسه قرار ملاقات خود انتخاب کنن یا بخشی از ساعات کاری خود رو به این بازدیدها اختصاص دهند. در مورد اینکه کدوم اتفاق شبونه رو واسه شرکت کردن انتخاب کنین، باید هدفمند باشین و رویدادهایی رو انتخاب کنین که شما رو به افراد مدنظرتان نزدیک تر می کنه.

۶. از روابط خود به نحواحسن استفاده نمی کنین

ما افراد زیادی رو ملاقات و کارت بیزینس اونا رو جمع آوری می کنیم. حتی قرارهای ملاقات ساده رو برنامه ریزی می کنیم، چند باری همدیگه رو می بینیم، ولی این روابط ادامه پیدا نمی کنن. این افراد رو خوب نمی شناسیم و اونا هم فرصت کافی واسه آشنایی با ما پیدا نمی کنن. در مورد روابط مون باید با برنامه عمل کنیم و واسه شناخت بیشتر و بهتر افراد وقت بذاریم تا بتونیم از امتیازات دوطرفه ی این روابط، بهره مند شیم.

چه جوری یک شبکه هدفمند بسازیم؟

شبکه سازی؛ باید و نبایدهای ایجاد رابطه موثر با بقیه  آموزشی

۱. با اهداف کاری خود شروع کنین

واسه ۳ تا ۵ سال آینده، چه برنامه و اهدافی واسه کار خود دارین؟ بعد از جواب به این سؤال، از خودتون بپرسید چه کسائی رو می شناسین و واسه اینکه به اهداف تون برسین، لازمه با چه افرادی رابطه برقرار کنین؟

۲. گزاره ارزش (value proposition) خود رو بشناسین

شبکه ای که ستختین، چه جوری در نتایج مثبت کسب وکار شما مشارکت می کنن؟ گزاره ارزش، شما رو به عنوان فردی معتمد معرفی می کنه و به شما کمک می کنه که در شبکه، تأثیرگذار باشین. گزاره ارزش باعث می شه که بتونین روابط سودمند دوطرفه بسازین، چون میدونید که چه جوری به بقیه کمک کنین. وقتی بفهمین چه جوری می تونین به بقیه کمک کنین، طرز فکرتون درمورد اینکه شبکه سازی، یک کار سودمند یک طرفه، تغییر می کنن.

۳. روابط سودمند دوطرفه بسازین

وقتی با بقیه ملاقات می کنین، از اونا درمورد کسب وکار و اهداف شغلی شون سؤال کنین. اینکه در چه زمینه ای فعالیت می کنن، رقابتای فعلی که با اون روبرو شدن چیه؟ شریطی هست که بتونین اونا رو با افراد و منابع مختلف آشنا کنین تا از پس این رقابتا بربیایند؟ اینطوری می تونین روابطی قوی بسازین.

۴. متحدانی پیدا کنین

شبکه ای قوی حمایت کننده شماس و از شما در شرایط مختلف طرفداری می کنه. به شما کمک می کنه که ایده های خود رو در سازمانا به فروش برسونین و وضعیت خود رو واسه فرصتای جدید ارتقاء ببخشین. وقتی با بقیه رابطه برقرار کنین و به اونا پیشنهاد کمک بدین تا به اهداف شون نزدیک تر شن، مخاطبان شمام زمانی که به کمک نیاز دارین، در کنارتون هستن.

۵. هدفمند عمل کنین

درمورد اینکه چه کسائی در شبکه شما حضور دارن فکر کنین و بهترین راه واسه ایجاد رابطه با اونا رو پیدا کنین. واسه تمرکز بر این روابط و تقویت اونا در طول زمان، وقت بذارین. درمورد سازمانایی که با اونا در رابطه هستین و رویدادهایی که قصد شرکت در اونو دارین، حساب شده عمل کنین. رویدادهایی رو انتخاب کنین که شما رو به افراد موردنظرتان می رسانند.




دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید