شب امتحان واسه همه ما با استرس و اضطراب همراهه. داشتن آمادگی کافی واسه امتحان، به میزان خیلی از استرس و اضطراب نامبرده کم می کنه. هرکی روش هایی واسه آماده شدن برمی گزیند. شما چیجوری واسه امتحانات آماده میشید؟ به نظرتون آمادگی واسه امتحان در مطالعه کتابای درسی خلاصه می شه؟ نمی تونین رد کنین خیلی از عوامل محیطی در نحوه ی کارکرد شما تاثیردارن. ممکنه تعدادی از اونا خارج از کنترل شما باشن؛ اما واسه بهبود شرایطی که می تونین کنترل کنین سعی می کنین؟ واسه پیشگیری از اتفاق ضعفای جسمی سرِ جلسه ی امتحان لازمه از قبل برنامه ریزی کنین. واسه اینکه بدونین شب امتحان چه بخوریم ؛ این مقاله رو بخونین.

شب امتحان چه بخوریم؛ خوراکی هایی که شما رو واسه نمره ۲۰ آماده می کنن  آموزشی

 

شب امتحان چه بخوریم؛ خوراکی هایی که شما رو واسه نمره ۲۰ آماده می کنن  آموزشی

شب امتحان چه بخوریم

میدونید چیزی که می خورید و می خورین می تونه بر بازده شما در طول امتحان تأثیرگذار باشه؟ بهترین رژیم غذایی که شب امتحان می تونین داشته باشین چیه؟ خوراکیا و نوشیدنیا می تونن بر نمراتی که کسب می کنین اثر داشته باشه؟ در دنیایی که سطح آگاهی مردم در مورد ی سلامت به سرعت در حال افزایشه، والدین، دانشجویان و علم آموزان جویای پاسخی واسه این سوالات مهم هستن. همه ما امیدواریم تغذیه ی سالم بتونه ظرفیت ما رو در طول امتحان زیاد کنه، همینطور هم هست.

یک امتحان طولانی مثل یک ماراتن ذهنی نیازمند تحمل جسمیه. کارشناسان تغذیه بر اهمیت عادات غذایی سالم در این زمان پراسترس تاکید بسیار دارن. اونا فکر می کنن غذا و نوشیدنی مناسب می تونه انرژی، هشیاری و تحمل تون رو در طول امتحان زیاد کنه.

در مقابل رژیم غذایی نامناسب می تونه شما رو کسل و عصبی کرده و در آخر تحمل تون رو کاهش بده. رژیم غذایی زیر به شما کمک می کنه بیشترین حد بازده رو در زمان امتحان داشته باشین.

حتما یه چیزی بخورین

شب امتحان چه بخوریم؛ خوراکی هایی که شما رو واسه نمره ۲۰ آماده می کنن  آموزشی

حتی اگه در حالت عادی صبحانه رو از قلم میندازین یا اضطراب اشتهای تون رو کم می کنه، پیش از امتحان باید به تغذیه تون توجه کنین. دلیلش ساده س!، مغز شما واسه اینکه خوب کار کنه نیاز به انرژی ای داره که از مواد غذایی تأمین می شه. در طول امتحان باید روی سوالات تمرکز کنین نه روی گرسنگی تون. بسیار ناراحت کننده س که قبل از امتحان به سختی بخونین اما در بین امتحان خستگی و گرسنگی مانع از اون شه که بهترین نتیجه رو کسب کنین. اگه واقعا اشتها ندارین یک اسموتی یا یک نوشیدنی مغذی رو امتحان کنین.

غذاهایی که واسه بهبود کارکرد مغز مفیدند بخورین

شب امتحان چه بخوریم؛ خوراکی هایی که شما رو واسه نمره ۲۰ آماده می کنن  آموزشی

در جواب به این سوال که باید شب امتحان چه بخوریم ، باید گفت که غذاهای پر از پروتئین هشیاری شما رو افزایش میدن. تخم مرغ، آجیل، ماست و پنیر از غذاهای سالمی هستن که پیش از امتحان می تونین بخورین. غلات سبوس دار با شیر کم چرب، تخم مرغ با نون و مربا، حلیم، فرنی یا بلغورِ جو هم ترکیبات خوبی واسه صبحانه هستن.

دیگر غذاایی که واسه مغز مفیدند ماهی، گردو، بلوبری، تخمه ی آفتاب گردان، تخم کتان، میوه های خشک شده، انجیر و آلو هستن.

گرچه این نظریه هنوز به اثبات نرسیده، اما به نظر خیلی از مردم میوه ها سوخت خیلی خوبی واسه مغز تامین می کنن که به شما کمک می کنه سریع تر فکر کنین و مطالب رو آسون تر به یادآورید. پیشنهاد می کنم حتما از میوه های پرطرفداری مثل طالبی، پرتقال، نارنگی، بلوبری و موز اسفاده کنین. از بین سبزیجات هم هویج نپخته، فلفل دلمه ای، کلم پیچ، کلم بروکلی، اسفناج و مارچوبه گزینه های خوبی هستن.

از خوردن غذاهایی که بازده مغز رو کاهش میدن دوری کنین

شب امتحان چه بخوریم؛ خوراکی هایی که شما رو واسه نمره ۲۰ آماده می کنن  آموزشی

پیش از امتحان غذاهایی که از آرد سفید درست شدن مثل بیسکویت، کیک و کلوچه مصرف نکنین، چون به زمان و انرژی زیادی واسه هضم شدن نیاز دارن. خوراکیایی که قندِ زیاد دارن مثل شکلات، شیرینی و دسر صرف نکنین.

شب امتحان از مصرف گوشت پرهیز کنین، گوشت شامل یه جور آمینواسید لازم به نام ال تریپتوفانه که شما رو خواب آلود می کنه. از مصرف بعضی ترکیبات غذایی مثل پروتئین و نشاسته در کنار هم پرهیز کنین. این مواد هنگامی که با هم مصرف می شن به زمان بیشتری واسه هضم شدن نیاز دارن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   شرایط حضانت کودکان بی سرپرست چیه؟ 

کربوهیدراتا زمانی که به تنهایی صرف شن بیشتر خاصیت آرامبخش دارن تا هشیار کننده. پس واسه شب امتحان انتخاب خوبی هستن اما واسه روز امتحان مناسب نیستن. مصرف میزان خیلی از کربوهیدراتایی مثل برنج و سیب زمینی شما رو سنگین و خواب آلود می کنه.

از مواد غذایی بسیار شیرین مثل شکلات، شیرینی و دسر پرهیز کنین، چون اونا با کم شدن و افزایش قندخون تعادل شما رو در طول امتحان پریشون می کنن.

نوشیدنیایی که واسه بهبود کارکرد مغز مفیدند بخورین

شب امتحان چه بخوریم؛ خوراکی هایی که شما رو واسه نمره ۲۰ آماده می کنن  آموزشی

حتما پیش از امتحان و در طول امتحان آب کافی بخورین. چایِ بدون شکر هم خوبه. کمبود آب موجب کاهش تمرکز، ضعف و بررسی انرژی تون می شه. منتظر نمانید که تشنه شید بعد آب بخورین؛ تشنگی، خود از نشونه های کمبود آبه.

از نوشیدنیایی که بازده مغز رو کاهش میدن دوری کنین

شب امتحان چه بخوریم؛ خوراکی هایی که شما رو واسه نمره ۲۰ آماده می کنن  آموزشی

از مصرف الکل پیش از امتحان جداً پرهیز کنین. روشنه که مستی، سردرد و حالت تهوع سرِ جلسه ی امتحان مانع از اون می شه که بتونین خوب عمل کنین. پیش از امتحان میزان مصرف الکل رو به کلی کم کنین تا از خماری، کندی و خستگی بیشتر از اندازه پیشگیری کنین.

لیموناد و نوشابهای پرقند بخورین. کافئین هم مصرف نکنین؛ چون اضطراب شما رو افزایش می ده. البته اگه به مصرف منظم قهوه عادت دارین، نوشیدن یک یا دو فنجونِ کوچیک قهوه اشکالی نداره. بهتره در کنار قهوه تون خوراکی سالمی هم بذارین. اگه مصرف قهوه رو یهویی قطع کنین ممکنه با سردرد به دلیل کمبود کافئین روبرو شید.

وعدهای غذایی سبک صرف کنین

شب امتحان چه بخوریم؛ خوراکی هایی که شما رو واسه نمره ۲۰ آماده می کنن  آموزشی

به قدر سیر شدن بخورین اما پرخوری نکنین. اگه قبل از امتحان صبحانه یا نهار سنگین صرف کنین، احساس سنگینی و خواب آلودگی دارین. بدن تون به جای تمرکز بر تامین انرژی لازم واسه کارکرد مؤثر مغز، روی فرایند گوارش تمرکز می کنه. می تونین ناهاری سبک مثل مرغ و سالاد یا خوراک ماهی بخورین.

غذا، نوشیدنی یا مکمل غذایی جدیدی مصرف نکنین

شب امتحان چه بخوریم؛ خوراکی هایی که شما رو واسه نمره ۲۰ آماده می کنن  آموزشی

حتی اگه دوستان و آشنایان تون به شما پیشنهاد می کنن، زیر بار نرید. شما نمی دونین بدن تون چه واکنشی در برابر اونا نشون می ده و ً غافلگیر شدن در روز امتحان اتفاق مطلوبی نیس. غذاها و نوشیدنیایی بخورین که میدونید بدن تون به اونا عادت داره.

مولتی ویتامین استفاده کنین

شب امتحان چه بخوریم؛ خوراکی هایی که شما رو واسه نمره ۲۰ آماده می کنن  آموزشی

بیشتر دانشجویان و علم آموزان رژیم غذایی سالم و متعادلی ندارن. حتی وقتی از پیتزا، هله هوله، نوشابه و قهوه جون سالم به در ببرین، بدن تون با کمبود ویتامینا و مواد معدنیِ لازم روبرو می شه. در اینجور وضعیتی مولتی ویتامین می تونه به دادتان برسه.

ویتامینای گروه B در بهبود کارکرد مغزتون نقش مهمی دارن. آهن، کلسیم و روی قدرت جسمی تون رو واسه مقابله با استرس افزایش میدن.

خوراکی مقوی همراه داشته باشین

شب امتحان چه بخوریم؛ خوراکی هایی که شما رو واسه نمره ۲۰ آماده می کنن  آموزشی

در بعضی از امتحانات دراز مدت مثل کنکور که اجازه دارین با خودتون خوراکی به همراه داشته باشین، خوراکیای سالمی مثل پروتئین بار، انرژی بار، گرانولا بار، آجیل، بادام، گردو یا میوه با خود ببرین تا بتونین استراحت کنین.

به یاد داشته باشه انرژیِ کاذبی که از شکلات و شیرینی حاصل می شه به سرعت افت می کنه و در بین امتحان یهو انرژی تون خیلی کاهش پیدا میکنه.

خواب کافی داشته باشین

شب امتحان چه بخوریم؛ خوراکی هایی که شما رو واسه نمره ۲۰ آماده می کنن  آموزشی

بعد از اینکه فهمیدیم شب امتحان چه بخوریم ، حالا باید گفت که خواب کافی هم اهمیت زیادی داره. بیشتر دانشجویان و علم آموزان شب امتحان تا دیروقت درس می خوندن، به این امید که کمی اطلاعات بیشتر در مغز خسته شون بچپانند. به جای این کار بهتره از ساعات ساده ی عصر، درس خوندن رو کنار بذارین و به خودتون سخت نگیرید. شام بخورین، لباسای تون رو حاضر کنین، وسایل تون رو جمع کنین، دوش بگیرین، ساعت رو سرِ زنگ بذارین و زود به رختخواب برید. شما هرچه می تونستید انجام دادین. واسه اینکه روز امتحان بهترین کارکرد رو داشته باشین نه تنها به انرژی ای که از تغذیه سالم تامین می شه نیاز دارین؛ خواب کافی و راحت هم واسه تون ضروریه.

منبع : goodluckexams.com

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید