کارت امتیازی متوازن (Balanced Scorecard) یک سیستم مدیریت و برنامه ریزی استراتژیکه که به طور بزرگی در کار و کاسبی، صنعت، دولت و سازمانای غیرانتفاعی مورد استفاده قرار میگیره تا فعالیتای کار و کاسبی رو به فراخور چشم انداز و راه حل سازمان متناسب سازه، ارتباطات داخلی و خارجی رو بهبود بخشد و بر کارکرد سازمان در قبال اهداف هدفمند نظارت کنه. این وسیله به وسیله دکتر رابرت کاپلان (Robert Kaplan) و دکتر دیوید نورتون (David Norton) به عنوان یک چارچوب امتحان کارکرد ساخته شد که کارکرد هدفمند غیرمالی رو نسبت به معیارهای مالی سنتی سبک و سنگین میکنه تا درباره کارکرد سازمانی، به مدیران دید متعادل تری بده.

سیستم کارت امتیازی متوازن چیه؟  آموزشی

طبق تحقیقی که به وسیله گارتنر گروپ (Gartner Group) انجام شد، بیشتر از ۵۰ درصد از شرکتای بزرگ آمریکایی از سیستم کارت امتیازی متوازن استفاده می کنن. بیشتر از نصف شرکتای مهم در آمریکا، اروپا و آسیا از رویکردهای کارت امتیاز متوازن بهره می گیرن که این مقدار در خاورمیانه و آفریقا هم روندی صعودی در پیش داره. در یک مطالعه جهانی که به وسیله بین اَند کو (Bain & Co) انجام شد، روش کارت امتیازی متوازن به عنوان پنجمین وسیله مدیریتی پرکاربرد در دنیا معرفی شد. این روش به وسیله ویراستارهای مجله هاروارد بیزنس ریویو (Harvard Business Review) به عنوان یکی از تأثیرگذارترین ایده های کار و کاسبی در ۷۵ پارسال انتخاب شد.

سیستم کارت امتیازی متوازن بازم در حال تکامله و از یک چارچوب ساده ی امتحان کارکرد، به یک سیستم مدیریتی و برنامه ریزی هدفمند کامل تبدیل شده. وسیله کارت امتیازی متوازن جدید، برنامه هدفمند سازمان رو از یک سند جذاب اما پشیمون به یک مجموعه فرامین روزانه واسه سازمان تبدیل کرده. این سیستم چارچوبی جفت و جور میکنه که نه تنها به امتحان کارکرد کمک می کنه، بلکه به برنامه ریزان هم کمک می کنه تا ببینن چه چیزایی باید انجام شه و مورد امتحان قرار بگیره. سیستم کارت امتیازی متوازن مدیران رو قادر می سازه تا راه حلای خود رو به اجرا در بیارن.

این راه و روش جدید در مدیریت هدفمند، اولین بار تو یه سری از مقالات و کتابای دکتر کاپلان و دکتر نورتون تشریح گردید. روش کارت امتیازی متوازن با شناسایی بعضی از نقاط ضعف و ابهامات موجود در رویکردهای مدیریتی قبل، چیزایی رو که شرکتا واسه متعادل نمودن چشم انداز مالی باید مورد امتحان بذارن، مشخص می کنه. کارت امتیازی متوازن یک سیستم مدیریتی (نه فقط یک سیستم امتحان) است که سازمان رو قادر می سازه تا چشم انداز و راه حل خود رو شفاف کنه و اونا رو به اجرا دربیاره. راه و روش کارت امتیازی متوازن بازخوردهای مربوط به نتایج فرایندهای داخل و خارج کار و کاسبی رو جفت و جور میکنه تا بشه به طور دائمی نتایج و عملکردهای هدفمند رو بهبود بخشید.

کاپلان و نورتون نوآوری کارت امتیازی متوازن رو این جور توضیح می کنن:

«راه و روش کارت امتیازی متوازن اندازه های سنتی امتحان مالی رو هم در بر داره. اما توجهِ صرف به اندازه های مالی هم مشکلاتی داره؛ چون این اندازه ها تنها رویدادهای گذشته رو مورد بررسی قرار میدن و مناسب عصر صنعتی هستن، زمونه ای که سرمایه گذاری روی توانمندیای بلندمدت و رابطه با مشتری به عنوان عنصر لازم واسه موفقیت شرکتا به حساب نمی اومد. این اندازه های مالی واسه راهنمایی و آزمایش شرکتای عصر حاضر یعنی عصر اطلاعات که باید به دلیل ی سرمایه گذاری روی مشتریان، تأمین کنندگان، کارمندان، فرایندها، تکنولوژیا و نوآوریا به ارزش آفرینی واسه آینده بدن، کافی نیس.»

دیدگاه ها

سیستم کارت امتیازی متوازن چیه؟  آموزشی

سیستم کارت امتیازی متوازن میگه که ما باید سازمان رو از ۴ دید بررسی کنیم و اینجوری ملاک طراحی کنیم، داده جمع آوری کنیم و به بررسی اون بدیم. این ۴ دید موارد زیر هستن:

۱. رشد و یادگیری

این دیدگاه شامل آموزش کارکنان و نگاه فرهنگی در مورد پیشرفت شرکت و افراده. در یک سازمان علم محور، افراد منبع اصلی به حساب بین. با توجه به تغییرات سریع تکنولوژیکی، لازمه که کارکنان همیشه در حال یادگیری باشن. میشه از معیارهایی واسه راهنمایی مدیران در تصمیم گیری در مورد ظرفیتای تأمین بودجه ی آموزش استفاده کرد. در هر صورت آموزش و رشد، تشکیل دهنده ی بنیان موفقیت هر سازمان علم محوریه.

کاپلان و نورتون تأکید دارن که یادگیری بیشتر از آموزش مهمه. لازمه ی رشد و آموزش، مربیان و مدرسان درون سازمان هستن که با آسون کردن ایجاد رابطه با کارکنان این امکان رو جفت و جور میکنه تا اونا موقع نیاز از مشاوره ی این مربیان استفاده کنن. دیدگاه آموزش و پیشرفت دربردارنده ی وسایل تکنولوژیکی هم هست.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   شوکران خیانت در کمین خونواده های ایرونی 

۲. مراحل کار و کاسبی

این دیدگاه مختص فرایندهای داخلی کسب و کاره. معیارهای این دیدگاه به مدیران امکان می ده تا بدونن که کسب و کارشون چقدر کارکرد خوبی داره و اجناس و خدمات اونا با نیازای مشتری برابری داره یا نه (مأموریت). این معیارها باید با دقت هر چه تموم به وسیله افرادی که خوب از فرایندها آگاهی دارن طراحی شه چون که با توجه به منحصر به فرد بودن مأموریت هر سازمان، این کار چیزی نیس که به وسیله مشاوران خارجی انجام شه.

۳. رضایت مشتری

الان فلسفه ی مدیریت، افزایش اهمیت مشتری مداری و رضایت مشتری رو در هر کسب و کاری نشون می ده. اگه مشتریان راضی نباشن، در آخر تأمین کننده ی دیگری پیدا می کنن که نیاز اونا رو برآورده سازه. کارکرد ضعیف در این دیدگاه باعث افت شدید کار و کاسبی در آینده میشه، حتی اگه تصویر روشنی از آینده مالی وجود داشته باشه.

در طراحی معیارهای رضایت، باید شکلای مختلف گروه های مشتریان و فرایندهای تهیه ی اجناس و خدمات واسه هر گروه از مشتریان مورد بررسی قرار گیرند.

۴. داده های مالی

کاپلان و نورتون در راه و روش خود نیاز به داده های مالی رو هم در نظر داشتن. داده های مالی درست همیشه در اولویت هستن و مدیران باید واسه تهیه ی اونا همه اقدامات لازم رو بکننن. واقعا، بیشتر این کارا چیزی بیشتر از بررسی و پردازش داده های مالیه. با اجرا پایگاه داده شرکت، امید میره که بشه پردازش داده ها رو به شکل متمرکز و خودکار به انجام رساند. اما نکته اینجاست که تأکید بر امور مالی باعث وضعیتی نامتوازن در قبال بقیه دیدگاه ها میشه. شاید نیاز باشه که داده های دیگرِ مربوط به امور مالی مثل داده های آزمایش خطر و سود-هزینه رو در این دسته بندی گذاشت.

مراحل اجرای کارت امتیازی متوازن

۸ قدم اجرای راه و روش کارت امتیازی متوازن عبارت ان از:

  1. آماده سازی: سازمان واحد کسب و کارایی رو که کارت امتیاز واسه اونا مناسبه، شناسایی می کنه و مشتریان، کانالای پخش، لوازم تولید و اندازه های امتحان کارکرد مالی رو تعریف می کنه.
  2. اولین دور مصاحبها: یک آسون کردن گرِ کارت امتیازی متوازن با هر یک از مدیران ارشد به مدت ۹۰ دقیقه مصاحبه می کنه تا ورودیای اهداف هدفمند و اندازه های امتحان کارکرد رو به دست بیاره.
  3. اولین کارگاه مدیران: مدیران ارشد در جلسه ای با آسون کردن گر به دلیل ی رسیدن به یک اجماع نظر در مورد مأموریت و راه حل سازمان و پیوند دادن معیارهای امتحان به اونا، شروع به پیشرفت کارت امتیاز نشون میده. این جلسه می تونه شامل یک مصاحبه ی ویدئویی با مشتریان و ذی نفعان هم باشه.
  4. دومین دور مصاحبها: آسون کردن گر خروجیای حاصل از کارگاه رو مورد بررسی و جمع بندی قرار می ده و مستند نشون میده. بعد واسه تهیه ی یک نسخه آزمایشی کارت امتیازی متوازن، با هر مدیر ارشد جلسه می ذاره.
  5. دومین کارگاه مدیران: مدیریت ارشد، زیردستان و تعداد خیلی از مدیران میانی در مورد چشم انداز، راه حل و کارت امتیازی آزمایشی به بحث و تبادل نظر می پرازن. اونا به شکل گروه های کوچیک در مورد معیارهای امتحان گفت وگو می کنن و شروع به طراحی یک برنامه اجرایی نشون میده، بعد واسه هر یک از معیارهای امتحان پیشنهادی یه سری اهداف تعیین می کنن.
  6. سومین کارگاه مدیران: مدیران ارشد درباره چشم انداز، اهداف و اندازه های امتحان حاصل از دو کارگاه قبل به اتفاق نظر می رسن و اهدافی واسه هر اندازه امتحان تعیین می کنن. با اتمام این کار، تیم در مورد برنامه اجرایی به توافق می رسه.
  7. اجرا: تیم واسه ایجاد پیوند بین اندازه های امتحان کارکرد با سیستمای IT و پایگاه داده، ایجاد رابطه بین کارت امتیازی متوازن در کل سازمان و پیشرفت معیارهای سطح دوم واسه تمرکززدایی از واحدها، برنامه خاصی رو اجرا نشون میده.
  8. بررسیای دوره ای: هر ماه یا هر سه ماه یک گزارش طبق معیارهای امتحان سیستم کارت امتیازی متوازن تهیه می شه و به رویت مدیران می رسه. معیارهای روش کارت امتیاز متوازن هر ساله به عنوان بخشی از مراحل برنامه ریزی هدفمند مورد بازبینی قرار میگیره.

منبع : balancedscorecard techtarget

جلسات کاری رو تبدیل به وسیله موفقیت خود کنین


۳

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید