تصور عموم اینه که پارک دوبل یا همون پارک پارالل، واسه رانندهای خانوم سخته؛ در حالی که این روش پارک کردن به دلیل دقت بالایی که نیاز داره، خیلی از آقایان رو هم درگیر خود کرده. درواقع پارک دوبله که مهارت اصلی یک راننده رو نمایان می کنه. هستن افرادی که چند سال پشت فرمون می شینن ولی در این مورد مشکلاتی دارن. خبر خوب واسه این دسته از رانندها اینه که سامانه ای واسه پارک کردن خودرو به شکل خودکار ایجاد شده که بهش اتو پارک میگن. خبر خوب تر اونکه بعضی از خودروهای موجود در بازار ایران هم به اینجور سیستمی مجهزند. در این نوشته می خواهیم با سیستم اتو پارک یا همون پارک دوبل خوکار آشنا شیم.

 

این روزها تب استفاده از آپشنای خاص، تندتر از هر زمان دیگری شده. مشتریان، حالا دیگر با وسواس بیشتری به دنبال خودروی موردنظرشان می گردن. واسه اونا مهمه که محصولی که قراره زیر پای شون قرار بگیره تا چه حد می تونه غیر از مسئله حمل ونقل، خلاقانه و اثر داشته باشه. با بررسی روند تغییرات فناورانه ی خودروها طی ده سال ی گذشته به نکات جالبی برمی خوریم. شاید تا همین چند سال پیش خودرویی که تموم شیشهای اون برقی بود، یک خودروی فول آپشن به حساب می اومد. یه مدت بعد تب صندلیای برقی گسترده شد. بعد شاهد سونامی استفاده از چراغای زنون شدیم. یه مدت که گذشت، نمایشگرهای لمسی روی کنسول تبدیل به یکی از بایدهای هر خودروی مدرن شد. این آخرای هم خوب می تونیم اثر وجود یا نبود وجود آپشنی به اسم سان روف رو در یک خودرو نظاره کنیم؛ اما این روزها، بازار به اندازه ای حساسه که دیگر این آپشنا، واسه مشتری تشویق کننده نیستن. حالا دیگر رادیوی ماهواره ای، ماساژور صندلی، ترمزگیریِ خودکار و رادار درجه تبدیل به برگ برنده ی هر خودرو شده؛ اما در ایران یک آپشن دیگر با محبوبیتی در حال افزایش روبه رو شده؛ اتوپارک. این سیستم همون چیزیه که بسیاری اونو در رؤیا می دیدند. پارک کردن خودکار خودرو بدون دخالت راننده. باید اعتراف کرد که همچین چیزی واقعا هست.

از کجا اومد؟

شاید باورکردنی نباشه ولی اولین ایده ها واسه ایجاد سیستم پارک خودکار اتومبیل، چیزی حدود ۸۰ سال پیش مطرح شد؛ یعنی در ۱۹۳۴ میلادی بود که گروهی از مهندسان آمریکایی طرحی موسوم به «جک چار چرخ» رو مطرح کردن. داستان از این قرار بود که طبق این ایده، وقتی خودرو واسه پارک در محل دلخواه قرار میگیره، جکای مکانیکی از زیر سینی خودرو پایین بین و با فشار هیدرولیکی خودرو رو تا چند سانتی متر از زمین بلند می کنن. بعد چرخای موتوردار کوچیکی که در زیر این جکا تعبیه شده بود، خودرو رو به دو طرف هدایت می کرد و بعد از پایان کار به درون خودرو جمع می شدن. این طرح با اینکه در ظاهر خلاقانه و فوق العاده آینده نگر بود، ولی به دلیل پیچیدگیای تولید و هزینه های بالای ساخت اون هیچوقت به آخرسر نرسید.

تقریبا ۶ ده از این ایده ی آمریکاییا گذشت تا اینکه در ۱۹۹۲ انستیتوی سیستمای حمل ونقل آلمان موسوم به DLR با همکاری فولکس واگن خودرویی مفهومی (کانسپت) به اسم ROboMObil رو معرفی کرد. یک اتومبیل با طراحی ذهنی که به شکلی حرفه ای، ایده ی ده ۳۰ آمریکاییا رو عملی کرده بود؛ یعنی چرخای این خودرو در حالت وایس تاده و مستقیم می تونستن ۹۰درجه به چرخش درآیند و بعد خودرو رو با کمک نیروی موتور و دیفرانسیل، به محل مورد نظر واسه پارک منتقل کنن؛ اما ازآنجایی که هیچ شرکتی واسه سرمایه گذاری و خرید این طرح اقدام نکرد، روبوموبیل هم به تاریخ پیوست. بعد از این مورد، شرکتی فرانسوی به اسم Ligier که سابقه درخشانی در دنیای مسابقات فرمول یک داشت، بار دیگر پرونده ی پارک اتوماتیک خودروها رو باز کرد. این شرکت سال ۹۶ میلادی در اقدامی تعجب برانگیز یک محصول برقی رو به شکل نمایشی و آزمایشگاهی تولید کرد. خودرویی مینی اندازه به اسم JS6. البته تموم حرف لیجیه روی این مدل، الکتریکی بودن نیرو محرکه ی اون نبود؛ بلکه این خودرو اولین محصولی در تاریخ اتومبیل سازی به حساب می اومد که مجهز به سیستم پارک خودکار شده بود. حتی تستای میدونی اون در INRIA (انستیتو تحقیقات علوم کامپیوتر فرانسه) با موفقیت انجام شده بود؛ اما ایراد اصلی جای دیگر بود. سرمایه گذاری سنگینی که واسه ایجاد و اجرا این سیستم انجام شده بود به اندازه ای زیاد بود که قیمت پایه این خودروی ساده رو مثل یک محصول لوکس آلمانی گران می کرد.

پروژه ساخت خودروهایی که مجهز به سیستم اتوپارک باشن تا چند سال مسکوت موند. با شروع قرن ۲۱ و مطرح شدن ایده اتومبیلای خودران، این ایده شکل دیگری به خود گرفت. همون انستیتو اینریا، پروژه تاکسیای بدون راننده موسوم به CyCab رو واسه حضور در بعضی از خیابونای خلوت فرانسه استارت زد. این روباتای متحرک می تونستن در محلای از پیش تعیین شده قرار بگیرن و بدون دخالت راننده، اقدام به پارک کنن. در حالی که حتی این روزها بعد از گذشت چند سال از حضور فناوریای هوشمند در صنعت خودرو، هنوز مشتریان نسبت به وسایل نقلیه ی خودران، بی اعتماد هستن، عرضه سای کب تنها از طرف نوگرایان فرانسوی با استقبال روبه رو شد. شاید اولین اقدام جدی خودروسازان واسه حضور در این میدون سال ۲۰۰۴ انجام شده باشه. زمانی که ولوو سوئد در همکاری با استادان دانشگاه لینکوپینگ، اولین خودروی رسمی مجهز به سیستم اتوپارک واقعی رو با تولید و فروش انبوه استارت زد. حضور این سوئدی در بازار موج جدیدی از تنوع طلبی رو درست کرد. تا جایی که در کم زمانی بعد از اون، تویوتا نسخه پریوس هیبریدی رو با اتوپارک عرضه کرد. لکسوس سدان گرون قیمت LS رو با همین فناوری ساخت. ب ام و و فورد هم طبق خواسته مشتری، اتوپارک رو روی مدلای سری ۵ و فوکوس تعبیه کردن. لینکلن MKS، فورد اکسپلورر، آئودی A6 و مرسدس بنز S کلاس مدلای معروفی هستن که یکی پس از دیگری فناوری پارک خودکار خودرو رو به عنوان یک آپشن ویژه معرفی می کردن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   طرح دعوا علیه وکیل در چه شرایطی امکان پذیره؟ 

چه جوری کار می کنه؟

سیستمای پارک اتوماتیک، راه های مختلفی واسه درک اشیای دور خود دارن. بعضی از اونا دارای سنسورهایی هستن که در دور سپرهای عقب و جلوی خودرو هستن و به عنوان گیرنده و فرستنده کار می کنن. این سنسورها، سیگنالایی رو به اشیای دور اتومبیل می فرستند و دوباره اونا رو دریافت می کنن. بعد کامپیوتر خودرو با محاسبه مقدار زمان صرف شده واسه بازگشت سیگنالا، موقعیت اشیای دور و بر رو محاسبه می کنه. سیستمای دیگری موجود بوده که دارای دوربینایی هستن که روی سپرهای خودرو قرار گرفتن یا واسه کشف اشیا از رادار استفاده می کنن. البته نتیجه پایانی در همه اونا یه جوره. اتومبیل می تونه اتومبیلای پارک شده ی دیگر و فضای مناسب واسه پارک و فاصله مناسب تا لبه جدول رو تشخیص بده و بعد به درستی پارک شه. سنسورهای جانبی پارک خودکار، معمولا از سنسورهای الکترومغناطیسی یا اولتراسونیک (فراصوتی) واسه تشخیص فاصله با اشیای دور خودرو استفاده می کنن. نمونه های عادی سسنورهای اولتراسونیک با الگوبرداری از کارکرد کارکرد طبیعی خفاش واسه تشخیص مشکلات ساخته شده.

این سیستم با فرستادن یک موج فراصوت به دور و دریافت فرکانس برگشت از راه سنسورهای صوتی، فاصله و حجم مشکلات رو تشخیص می ده و با بررسی این داده ها به وسیله کامپیوتر، درک صحیحی از موقعیت خودرو در بین اشیای دورش می ده. البته در یک نظرسنجی عمومی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، به شکل میانگین از هر ۴ راننده، ۳ نفر به کارایی این سیستم اعتماد نداشتن و به فکر بودن که خودشون بهتر می تونن خودروشان رو پارک کنن. این سیستم در مقایسه با پارک دستی بسیار سریع تر، دقیق تر و ایمن تره. گرچه که معایبی مثل ناتوانی سیستم در کنترل فاصله در خودرو با جوی (واسه راحتی پیاده و سوارشدن سرنشینان) و نبود توانایی تشخیص مشکلات عمودی با قطر کم (مثل میله) داره ولی باید اشاره کرد که در بیشتر مواقع می تونه راننده رو در انجام یکی از سخت ترین اعمال یک رانندگی شهری کمک کنه. در بازار امروز، نصب شدن این سیستم روی خودرو بیشتر جنبه ی آپشن داره تا اینکه واقعا مورداستفاده قرار بگیره. همونجوریکه خیلی از رانندها رادار جلوگیری از برخورد با مانع جلو رو غیرفعال می کنن تا بتونن به سبک خودشون رانندگی کنن، بسیاری هم وجود سیستم اتوپارک رو بیهوده میدونن و فکر می کنن که خودشون بهتر از کامپیوتر می تونن پارک دوبل بزنن؛ اما با تموم این اوصاف، وجود سیستمای پیشرفته در یک خودرو می تونه به ایمنی هرچه بیشتر اون کمک کنه و جدا از اینکه اون، کار رو واسه راننده ساده تر کنه.

روال کار خیلی پیچیده نیس. اول باید جعبه دنده رو در حالت D بذارین. بعد دکمه ی اتوپارک رو فعال کنین. واسه کامپیوتر خودرو مشخص کنین که می خواید خودروی تون در کدوم طرف خیابون (چپ و راست) پارک شه. با تأیید این وضعیت تا زمانی که رادارهای هوشمند خودرو فضای مناسب رو پیدا نکرده ان، باید به راه خود ادامه بدین. به مجرداینکه سنسورهای جانبی و کامپیوتر هوشمند فضای مناسب رو بررسی کرد، در نمایشگر روی آمپر نماد R به معنی قرار دادن جعبه دنده در حالت دنده عقب، ظاهر می شه. این پایان کاره. دیگر کاری به ترمز و گاز نداشته باشین. خودروی شما، خیلی راحت پارک دوبل می زنه!

اتوپارک در بازار ایران

الان بازار ایران پذیرای چند مدل محدود از خودروهاییه که مجهز به سیستم اتوپارک شدن. گران ترین و البته پرفروش ترین این مدلا، هیوندای سانتافه ۲۰۱۷ موسوم به «نیوفیس با اتوپارک» است که قیمتش در بازار تا ۲۶۳ میلیون تومن هم رسیده. شنیده ها نشون دهنده اینه که تازگیا بعضی از مدلای رنو کولئوس، شاسی بلند زیبای فرانسویا هم به تعدادی محدود با این آپشن وارد بازار شده؛ اما قیمت اون دقیق نیس و در بازار چیزی بین ۲۳۰ تا ۲۴۰ میلیون تومن خریدوفروش می شه. دست آخر ارزون ترین خودرویی که میشه در بازار ایران با سیستم اتوپارک خرید، هیوندای توسانه که قیمتش زیر ۲۱۴ میلیون تومن نمیشه.

سیستم اتو پارک (پارک دوبل خودکار) چیه؟  آموزشی

همه چیز از اینجا شروع شده بود. انتقال مکانیکی خودرو به محل پارک. ایده خامی که بعدا پایه گذار یک انقلاب بزرگ در فناوری خودروها شد.

سیستم اتو پارک (پارک دوبل خودکار) چیه؟  آموزشی

روبوموبیل، خودرویی آلمانی که طبق همون ایده قدیمی آمریکاییا ساخته شده بود.

سیستم اتو پارک (پارک دوبل خودکار) چیه؟  آموزشی

لیجیه JS6. یک فرانسوی برقی ریزاندام که پایه گذار نسل جدیدی از آپشنا در اجناس بعد از خودش شد. البته این خودرو هیچ وقت فرصت حضور در بازارهای رسمی رو پیدا نکرد.

سیستم اتو پارک (پارک دوبل خودکار) چیه؟  آموزشی

سای کب یا تاکسی مجازی، پروژه یک تیر و دو نشون فرانسویا بود. با این خودرو هم وارد دنیای خودرانا شدن و هم سیستم اتوپارک رو واسه مشتریان پرزنت کردن.

سیستم اتو پارک (پارک دوبل خودکار) چیه؟  آموزشی

ولوو S60. اولین محصول واقعی از یک خودروساز بزرگ که آپشن اتوپارک روی اون به شکل رسمی و موثر نصب شده بود.

سیستم اتو پارک (پارک دوبل خودکار) چیه؟  آموزشی

فورد با مدل ویژه ای از فوکوس خود، ایجاد کننده ی سبک جدیدی از اتوپارکا با ریموت کنترل شده.

سیستم اتو پارک (پارک دوبل خودکار) چیه؟  آموزشی

ولوو با مدل XC60 پا رو بالاتر گذاشته و از سیستمی پرده ورداری کرده که خودرو رو به شکل عمودی پارک می کنه.

سیستم اتو پارک (پارک دوبل خودکار) چیه؟  آموزشی

این گران ترین خودروی اتوپارک دنیاست؛ مرسدس بنز Sکلاس مدل ۲۰۱۸ با قیمتی بیشتر از ۱۰۰هزار دلار.

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید